Drömbilarna från 1980-talet – Porsche 911 Carrera, BMW M3 och Lancia Delta Integrale
Omvärlden stannar upp när vi kommer susande med Lancia Delta HF Integrale Evo 2, BMW M3 och Porsche 911 Carrera 2. Trots att de i runda slängar har ett kvarts sekel vardera på nacken, så river de sönder allt som heter lugn och ro i dagens trafikbild. Och på öde landsvägar med solen i ryggen visar de sin kompetens. För det här är tidlösa drömbilar.
Varvräknarnålen passerar 6 000 r/ min och motorn kommer in i någon form av andra andning, nu stämmer kamaxelprofilerna klockrent överens med allt annat jox inne i motorn och alldeles strax kommer de där 195 katalysatorrenade hästkrafterna att levereras vid 6 750 r/min. Spetsen blir bara vassare och vassare ju längre jag varvar och körglädjen ökar i samma takt.
Då ni är kunniga läsare av yppersta klass så vet ni redan nu att den 2,3 liter stora raka fyrcylindriga S14-motorn i fråga, med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, sitter under huven på BMW M3 av generation E30. Eller, kort och gott, ursprungs-M3. Första generationen. Den enda av alla M3:or som togs fram specifikt för att göra jobbet lättare på racerbanorna. Den var en homologeringsspecial och som sådan är den för alltid inskriven i ett speciellt kapitel i motorhistorien. Tillverkad i få exemplar, med målbilden tydlig. Att vinna. För BMW kom M3 att bli en stor seger, på bana såväl som försäljningsmässigt på gatan.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se