Provkörning av Jaguar E-type Lightweight Lindner Nöcker Low Drag Coupé
I 43 år låg det sönderkraschade och hopknycklade aluminiumskalet till världens enda Jaguar E-type Lightweight Low Drag Coupé och samlade damm. Sedan, den osannolika återuppståndelsen genom en drygt 7 000 timmar lång renovering. Vi berättar den makalösa historien – och kör bilen.
Jaguar E-type Lightweight Lindner Nöcker Low Drag Coupé. Ett långt och invecklat namn på en lika lång och invecklad historia. En historia som under årens lopp har kryddats och fått sina utsvävningar samtidigt som den sönderslagna bilen stått ensam långt inne bland skuggorna. Det gjordes ett tappert renoveringsförsök för drygt 30 år sedan, vilket slutade med att den sönderslagna karossen dömdes ut som omöjlig att renovera. Varpå en ny bil byggdes på en av de överblivna Lightweight-karosserna från 1963. En god ambition och det enda som var möjligt då, vilket även gjorde att entusiaster världen över fick möjlighet att åter se den mytomspunna bilen.
Och här måste vi vara helt ärliga, för om vraket hade kommit tillbaka till Jaguars tävlingsavdelning under säsongen 1964 så är det precis vad som hade hänt – den hade fått en ny kaross. Inget konstigt med det, det var så det gick till.
Men bilen kom aldrig tillbaka till Jaguar. I stället tvingades den av fransk lag in i karantän i tio år, eftersom den varit inblandad i en dödsolycka. Och resten är så att säga historia.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se