Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Porsche 911 S/T

Född till gatbil 1965, men ödet ville racing. Modifieringar, fler segrar och för alltid inskriven i svensk racinghistoria. Sedan – bortglömd. 

Där hade historien om en av Sveriges viktigaste Porsche 911 kunnat ta slut. Det gjorde den inte. Och vi har provkört!

Det knäpper i metallen. Den lågt stående solen skiner rakt in genom den lilla ventilationsrutan och händerna vilar stadigt på ratten. Motorn är avslagen, men ögonblicket är för laddat, det går inte att bara kliva ur den här bilen. I stället får det moderna sexpunktsbältet sitta stenhårt åtdraget, ögonen kisa och känslan av pånyttfödelse växa. För det här är inget mindre än just pånyttfödelse – dessutom under samma år som Porsche 911 fyller 50 år, reds. anm. 2013.

Under sin snart femtioåriga historia har denna 911 gått från gatbil till flerfaldig SM-vinnare i racing med Bengt Ekberg bakom ratten under slutet av 60-talet. Till 1971 byggdes den om, breddades bak och fick ny tvålitersmotor – en så kallad Carrera 6-maskin på två liter som egentligen hörde hemma i racersportvagnen 906. Till säsongen 1970 hade Porsche själva tagit fram en tävlingsversion av 911 kallad S/T (med 2,2 eller 2,3-litersmotor) och man kan säga att Bengt gjorde sin egen tolkning av den bilen och lackerade den grön. Den riktigt stora skillnaden gentemot fabrikens S/T-version var att 911 till 1969 hade fått ett längre axelavstånd på 227 centimeter. Men då Bengts bil är en -65 så har den det kortare på 221 centimeter. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill