Lancia Montecarlo mot Triumph TR7 och Porsche 924 Turbo
Premium 1975 dök tre nya, revolutionerande sportbilar upp på scenen – Lancia Montecarlo, Porsche 924 och Triumph TR7.
De är alla bortbytingar. Porschen var tänkt som en Volkswagen, Lancian utvecklades för att bli en Fiat. Triumph TR7 var förstås en Triumph även på planeringsstadiet, men skulle bryta med alla gamla Triumph-konventioner och stå för något helt nytt.
Som gammal Lancia-nörd skulle jag gärna börja med Montecarlo, en riktigt rar ärta som gjordes i bara 8 000 exemplar – det skulle för övrigt ha gjorts många fler om inte Montecarlo-produktionen redan 1984 hade gjort slut på världens reserver av brun galon.
Men eftersom jag inte vill höra min käre arbetskamrat Linus Pröjtz gnälla över att jag är partisk börjar jag med den engelska patienten, Triumph TR7.
Engelsk förresten … TR7 presenterades faktiskt i Boca Raton i Florida, USA, i januari 1975. Bilen var ämnad för den amerikanska marknaden och det var här hela produktionen såldes det första året.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se