Jaguar Land Rovers avdelning för klassiska bilar lanserade 2016 ”Series I Reborn”, en serie om 25 – på fabriken – restaurerade Series I. Med hjälp av ritningar och originaldelar är bilarna i absolut nyskick. Men smakar det så kostar det, närmare bestämt från 60 000 pund, motsvarande nästan 700 000 kronor… Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Alltid redo – vi kör Land Rover Series I (1951)

I de värmländska skogarna lurar en uråldrig kraft. Arbetshästarnas arbetshäst ser jobbet som sin enda uppgift och slutar inte kämpa förrän uppgiften är utförd. Eller tills den går sönder. Men då skruvar man bara ihop den igen!

I 1993 års julkalender, Tomtemaskinen, åker gubben Pettson till lådaffären för att köpa sig en låda. Den ska inrymma Pettsons egenbyggda jultomte, som ska överraska katten Findus på julafton. I lådaffären blir Pettson rekommenderad en låda som är specialbyggd för stövlar. Den är hög, kantig och rymmer smått osannolika 50 stövlar. Lådan ser precis ut som första generationen Land Rover.
Series I, som den heter, är också hög, kantig och rymmer 50 stövlar.

Bilmärket Land Rover bildades av Rover Motor Company i efterdyningarna av andra världskriget. Rover tillverkade egentligen exklusiva personbilar, men den närmsta tiden efter kriget var efterfrågan på sådana bilar låg och tillgången till behövliga råmaterial var dålig. Dessutom hade Rovers fabrik i Coventry blivit bombad. Rover bestämde sig därför för att försöka börja på ny kula. Verksamheten flyttades till en fabrik i närheten av Birmingham, som under kriget hade tillverkat flygplan.
Flertalet förslag på små och billiga bilar lades fram, men samtliga förslag ansågs bli för dyra att sätta i produktion. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill