Vägen upp mot Grönfjäll är nysladdad och förstås inget hinder för Defender 110. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Lång provkörning av Land Rover Defender 110 D240

Mycket talar emot diesel nu. Fordonsskatten, bränslepriset och miljöpåverkan, för att bara nämna några saker. Kan det vara så att det här är… Den sista färden.

Om åtta år, 2030, får det inte säljas fossilt drivna bilar inom EU längre – om inte nån av världens alla lobbyorganisationer lyckas snacka omkull EU-kommissionen. Flera biltillverkare protesterar och hävdar att förslaget är orimligt och kommer att få hemska konsekvenser med försvunna arbetstillfällen världen över. I den andra vågskålen har vi klimatet. Ingen biltillverkare med kalendern i ordning och PR-avdelningen vid liv säger emot i klimatfrågan. På klimatkonferensen COP26 i Glasgow i höstas skrev ett stort antal biltillverkare under ett avtal med målet att alla nya bilar som säljs på ”ledande marknader” ska vara helt elektriska 2035 och att samma ska gälla över hela världen 2040. En av tillverkarna som skrev på var Jaguar Land Rover.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill