Lång provkörning av Land Rover Defender 110 D240
Mycket talar emot diesel nu. Fordonsskatten, bränslepriset och miljöpåverkan, för att bara nämna några saker. Kan det vara så att det här är… Den sista färden.
Om åtta år, 2030, får det inte säljas fossilt drivna bilar inom EU längre – om inte nån av världens alla lobbyorganisationer lyckas snacka omkull EU-kommissionen. Flera biltillverkare protesterar och hävdar att förslaget är orimligt och kommer att få hemska konsekvenser med försvunna arbetstillfällen världen över. I den andra vågskålen har vi klimatet. Ingen biltillverkare med kalendern i ordning och PR-avdelningen vid liv säger emot i klimatfrågan. På klimatkonferensen COP26 i Glasgow i höstas skrev ett stort antal biltillverkare under ett avtal med målet att alla nya bilar som säljs på ”ledande marknader” ska vara helt elektriska 2035 och att samma ska gälla över hela världen 2040. En av tillverkarna som skrev på var Jaguar Land Rover.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se