Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Lång provkörning av Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Mycket talar för elbilar nu. Fordonsskatten, bränslepriserna och klimatpåverkan för att bara nämna några saker. Men hur funkar elbilen när det är svinkallt och långt mellan laddstolparna?

Tesla Model Y är ingen suv. Det kan jag med berått mod slå fast redan här. Land Rover Defender som jag hoppas att du har läst om i det föregående reportaget ”Den sista färden” är väl egentligen inte heller en suv, utan snarare en terrängbil. Tesla Model Y är en Tesla Model 3 som de har dragit ut proportionerna på lite för att skapa mer utrymme i kupén. Inte en suv. Men när vi ska repetera dieselresan med Defender med nån sorts elbil så är Model Y det enda alternativet. Som jag nämnde i det förra reportaget så finns det ännu inga eldrivna alternativ till Land Rover Defender, och framför allt så finns det inga laddare i Södra Lappland som vill ladda bilar som heter nåt annat än just Tesla.
Teslas infrastruktur av snabbladdare är den bästa i Sverige, inte bara för att det finns många utan också för att de 1. Fungerar. Och 2. Är snabba. Och 3. Har rimliga priser (3,70 kronor per kWh när denna resa gjordes 7:e december 2021). 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.