Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Mercedes 280 SE mot Jaguar XJ6 och BMW 3,3 Li

Premium Tre vräkiga statusåk får begäret att rinna till ordentligt: BMW 3,3 Li, Jaguar XJ6 Sovereign och Mercedes 280 SE 3,5. 

Så flott eliten åkte på 1970-talet!

Den förhärskande mentaliteten: du ska fan inte tro att du är nån, hindrade inte den framväxande tjänstemannaklassen att sträva vidare.
De som hade växt ur familjebilarna gick vanligtvis världsvant vidare med en Mercedes av lyxigare sort.
Hierarkin i bilvärlden var dock på väg att förändras. Fler ville upp, och i bräschen gick BMW och Jaguar, som båda hade nya bilar att visa upp 1968, mot Mercedes W108 som kom 1965. Utmanarna var båda sportigt lagda, men på skilda vis. 

BMW hade varit utan en storbil allt sedan 1950-talets BMW 501, kallad ”Barockängeln”.
Inte förrän 1968 vågade BMW åter sätta en sexcylindrig motor i sina bilar – 2 800. Man utgick från den välbeprövade fyrcylindriga motorn med aluminiumtopplock och överliggande kamaxel och la helt enkelt till två cylindrar.
Motorstorleken fick döpa bilarna, något samlingsnamn förutom chassikoden E3 har inte modellserien även om man kan se den som en tidig 7-serie. I Tyskland kallas de ”die Große” och på svenskslang ”storbumsarna”, medan engelsmännen benämner den ”New sixes”.