Mehari Eden är fyrsitsig, eldriven och miljövänlig. Räckvidden är 13 mil! Foto: Cathy Dubuisson

Nytillverkade eldrivna Mehari på Rivieran

Vi besöker Mehari-tillverkaren i Cassis på franska medelhavskusten. Här byggs både bensindrivna och eldrivna Mehari för hand, precis som förr.

Här finns inget löpande band. I monteringshallen byggs en bil i taget upp. Innan ”giftermålet” – när motorn monteras i karossen – provkörs de renoverade, tvåcylindriga boxermotorerna på 602 kubik i en testbänk utomhus av motorchefen personligen, monsieur Gilles Jolivet. Hans mätinstrument är framför allt hans goda hörsel.
– När vi har renoverat en motor är den som ny. Då håller den 10 000-15 000 mil utan problem. Mycket beror förstås på hur de körs. Det finns de motorer som går 20 000 mil innan de behöver ses över, berättar Gilles Jolivet.
Totalt är det 50 anställda på företaget. I monteringshallen står en bil i taget i centrum för uppmärksamheten.
– Vi bygger bilarna för hand, på beställning. Varje kund bestämmer hur han vill att den ska vara utrustad, färger och inredning. Ingen bil är den andra lik, berättar Aurelien Masson som guidar Teknikens Värld på den lilla fabriken.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill