Mehari Eden är fyrsitsig, eldriven och miljövänlig. Räckvidden är 13 mil!
Mehari Eden är fyrsitsig, eldriven och miljövänlig. Räckvidden är 13 mil! Foto: Cathy Dubuisson

Nytillverkade eldrivna Mehari på Rivieran

Vi besöker Mehari-tillverkaren i Cassis på franska medelhavskusten. Här byggs både bensindrivna och eldrivna Mehari för hand, precis som förr.

Här finns inget löpande band. I monteringshallen byggs en bil i taget upp. Innan ”giftermålet” – när motorn monteras i karossen – provkörs de renoverade, tvåcylindriga boxermotorerna på 602 kubik i en testbänk utomhus av motorchefen personligen, monsieur Gilles Jolivet. Hans mätinstrument är framför allt hans goda hörsel.
– När vi har renoverat en motor är den som ny. Då håller den 10 000-15 000 mil utan problem. Mycket beror förstås på hur de körs. Det finns de motorer som går 20 000 mil innan de behöver ses över, berättar Gilles Jolivet.
Totalt är det 50 anställda på företaget. I monteringshallen står en bil i taget i centrum för uppmärksamheten.
– Vi bygger bilarna för hand, på beställning. Varje kund bestämmer hur han vill att den ska vara utrustad, färger och inredning. Ingen bil är den andra lik, berättar Aurelien Masson som guidar Teknikens Värld på den lilla fabriken.

Värt att veta om Mehari

Méhari designades av greve Roland de la Poype, en gammal stridspilot som på 60-talet var chef för franska plastindustrin SEAB.

11 maj 1968 – Premiär på golfklubben i ­Deauville i Normandie.

Oktober 1968 – Premiär på bilsalongen i Paris.

1969 – Méhari deltar i modellens första rally, Liège-Dakar-Liège.

Februari 1972 – Militär- och polisversioner visas upp.

Sommaren 1978 – Louis de Funès kör Méhari i Le Gendarme de Saint-Tropez-serien. En filmserie alla vuxna fransmän relaterar till. I Saint-Tropez finns för övrigt ett Louis de Funès-museum med den berömda filmbilen.

Maj 1979 – Méhari 4x4 lanseras.

April 1980 – Tio Méhari deltar i Paris-Dakar-rallyts assistansteam.

1983 – Méhari Azur lanseras i begränsad upplaga, 700 exemplar, tillsammans med Méhari Plage för spanska och portugisiska marknaden.

Produktionen är med andra ord långt ifrån dess glansdagar. Som mest, 1974, byggde Citroën 13 900 Mehari på ett år. I dag tillverkar firman i Cassis 40 helt nytillverkade, eldrivna Mehari per år och färdigställer dessutom ett antal bensindrivna 2CV och Mehari till nyskick.
Företaget bakom den mikroskopiska tillverkningen har det beskrivande namnet ”2CV Mehari Club Cassis”. Det började i början av 1980-talet när tre bröder, Georges, Gilles och Philippe Marques, började renovera och sälja Citroën Mehari. På sätt och vis låg det i blodet, deras far drev en Citroën-återförsäljare.
För att kunna renovera de äldre modellerna och hålla dem vid liv krävdes ibland omfattande reparationer. Verkstaden lärde sig snart att renovera vissa komponenter, och nytillverka vissa delar. Det var hög nivå på produktionen, så hög nivå att Citroën gav entusiasterna i Cassis lov att marknadsföra reservdelarna som originaldelar och förpacka dem i originalkartonger med Citroën-vinklar.

Besöksparkeringen utanför företaget har en karaktäristisk fransk slagsida.
Georges, Gilles och Philippe Marques startade renoveringsfirman för 2CV på 1980-talet.
Vill du testa livet i en Mehari kan du hyra dem på Franska rivieran, till exempel i Cannes.
1 AV 3
Besöksparkeringen utanför företaget har en karaktäristisk fransk slagsida.
Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Georges, Gilles och Philippe Marques startade renoveringsfirman för 2CV på 1980-talet.
3 AV 3
Vill du testa livet i en Mehari kan du hyra dem på Franska rivieran, till exempel i Cannes.

Att Citroën lade ner produktionen av Mehari 1988 kunde ha blivit ett bakslag för renoveringsfirman. I stället blev nedläggningen det stora lyftet.
Tack vare förtroendet Citroën kände för familjeföretaget i Cassis gick man 1998 med på att överlämna tillverkningsverktygen för Mehari-karossen så att Cassis-företaget kunde fortsätta tillverkningen av modellen.
– Tills i dag har vi tillverkat tusentals ­karosser. Dels för egen produktion av nya Mehari, men också för försäljning till kunder som gör egna renoveringar, berättar Bertrand Bruna, marknadschef för 2CV Mehari Club Cassis.

Historien upprepade sig 2000 när 2CV lades ned, och i dag är det full fart med reservdelstillverkningen. Över 5 000 reservdelsnummer ligger på lager för omedelbar leverans till entusiaster över hela världen.
Det enda som inte nytillverkas är växellåda och motor. Därför har man en motorverkstad i företaget som totalrenoverar befintliga motorer och ger dem ett nytt liv. Men ska vi vara petiga är de bensindrivna modellerna som renoveras inga nya bilar, även om de ser nya ut. De måste nämligen ha ett gammalt chassinummer.
– Det enda som är gammalt på bilarna är registreringsbeviset, kommenterar Bertrand Bruna.
Men det som gör 2CV Mehari Club Cassis speciellt är tillverkningen av fabriksnya, eldrivna Mehari. 2016 tog man nämligen fram en avgasfri Mehari med batteri och elmotor.
Bottenplattan av stål tillverkas helt ny på en verkstad i närheten, och plastkarosserna är nypressade. I Cassis gör man också nya säten och det charmiga tygtaket.

Mehari med eldrift monteras för hand. Inget löpande band!
Motorkomponenterna ryms under huven, batteriet fyller bagagerummet.
Citroëns klassiska, tvåcylindriga boxermotor har fått fart på 2CV och Mehari i decennier.
Gilles Jolivet kör alla nyrenoverade motorer i testbänk, utomhus. Nu håller den 15 000 mil till.
1 AV 4
Mehari med eldrift monteras för hand. Inget löpande band!
Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Motorkomponenterna ryms under huven, batteriet fyller bagagerummet.
Foto: Cathy Dubuisson
3 AV 4
Citroëns klassiska, tvåcylindriga boxermotor har fått fart på 2CV och Mehari i decennier.
Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Gilles Jolivet kör alla nyrenoverade motorer i testbänk, utomhus. Nu håller den 15 000 mil till.
Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle

Nu talar vi om en helt nytillverkad modell.
– Bilarna registreras som nya bilar, vi är registrerade som biltillverkare under ­märket Eden. Vi hinner med ungefär 40 bilar per år, och leveranstiden är omkring ett år, säger Bertrand Bruna.
Elmotorn är på 15 kW. Inte mycket att skryta med, men å andra sidan är prestandan ganska lik originalets. Toppfarten är 80 km/h.
Batteripaketet på 13,5 kWh fyller i ­princip upp hela lastutrymmet bakom baksätets ryggstöd.
Batteripaketet väger bara 142 kg och tack vare det stannar hela bilens vikt på 590 kilo. Den låga vikten gör att räckvidden är 13 mil en varm dag. Räckvidden är nästan lika lång en kall dag, bilen saknar nämligen värmepaket.
– Vi håller på att ta fram ett nytt effektivare batteripaket och investerar för att öka tillverkningskapaciteten från tre till tio Eden per månad, säger Bertrand Bruna.

Cassis ligger vackert beläget på den Franska rivieran strax sydost om Marseille.
Den snygga träratten är ett av få avsteg från de spartanska idealen. Notera växelspaken.
Räckvidden tar oss runt Cassis, känt för sina ”calanques”, fjordlika vikar kantade av kalkstensklippor.
Tanklocket på elbilen har ersatts av en laddkontakt. Tyvärr fyller batteriet i princip hela lastutrymmet.
MCC, Mehari Club Cassis, renoverar bensindrivna Mehari till nyskick. Men på gamla chassinummer.
1 AV 5
Cassis ligger vackert beläget på den Franska rivieran strax sydost om Marseille.
Foto: Cathy Dubuisson
2 AV 5
Den snygga träratten är ett av få avsteg från de spartanska idealen. Notera växelspaken.
Foto: Cathy Dubuisson
3 AV 5
Räckvidden tar oss runt Cassis, känt för sina ”calanques”, fjordlika vikar kantade av kalkstensklippor.
Foto: Cathy Dubuisson
4 AV 5
Tanklocket på elbilen har ersatts av en laddkontakt. Tyvärr fyller batteriet i princip hela lastutrymmet.
Foto: Cathy Dubuisson
5 AV 5
MCC, Mehari Club Cassis, renoverar bensindrivna Mehari till nyskick. Men på gamla chassinummer.
Foto: Cathy Dubuisson

I kupén känns i princip allt igen från bensin­drivna Mehari med den tvåcylindriga boxermotorn. Bilen är fyrsitsig, försedd med säkerhetsbälten på alla platser. Det somriga tygtaket kan man beställa med valfritt mönster eller enfärgat. Själv tycker jag bilen gör sig bäst med en varm pastellfärg – varför inte den babyblå kulören? – med vita 15 tums fälgar.
Ovanligt nog kan man få den med originalets fyrväxlade manuella låda. Något Cassis-teknikerna förklarar med att man ville göra den så lik originalet som möjligt och framför allt behålla växelkryckan som så karaktäristiskt sticker ut ur instrumentpanelen. Men det går också att få den med automatlåda.
Priset för eldrivna Eden är 35 000 euro, omkring 375 000 kronor, inklusive moms.
– Det är inga problem med att registrera bilen i Sverige. Alla dokument som behövs följer med bilen. Vi säljer till alla länder i EU, säger Aurelien Masson.

Citroën Mehari Eden

Pris: Från i Frankrike 35 000 euro inklusive fransk moms. Helrenoverad bensindriven Mehari 30 000 euro.

Motor: El. 20,4 hk (15 kW), max vridmoment 97 Nm. Batterityp: Litiumjon. 13,5 kWh. Laddtid 3 tim 30 min från vanligt vägguttag. Räckvidd 13 mil.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Individuell fjädring. Individu­ell hjulupphängning via längsgående bärarmar som är förbundna med en liggande skruvfjäder på varje sida. 

Styrning: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. 

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u., däck 135/515 ZX.

Mått/vikt (cm/kg): Kaross i ABS-plast. Axelavstånd 237, längd 357, bredd 148, höjd 149, spårvidd f/b 126/126. Markfrigång i. u. Vikt 448 kg, batteri 142 kg. maxlast 0, max släpvagnsvikt 0. Tank 0 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 0 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h i.u., toppfart 80 km/h. Räckvidd 13 mil.