Opel Manta SR mot BMW 2002 och Ford Escort RS2000
Bildrömmar tog sig olika uttryck i början av 1970-talet. Till exempel i form av Opel Manta, Ford Escort och BMW 2002. Den snygge, den snabbe och den riktigt tyske. Eller om man så vill – en driftkucku, en rallyikon och en kassako.
Vissa tidningslöp blir aldrig skrivna. Till exempel ”Gissa vädret i jul och vinn en helg med ett lyxfnask”.
Den har ni aldrig sett, eller hur?
Ärligt talat trodde jag ”Opel Manta och Ford Escort mot BMW 2002” hade samma odds, men drabbningen som ligger i knäet på dig bevisar att även det omöjliga kan ske, tids nog.
Låt oss börja med tvåan. Med Opel Manta blev nämligen General Motors tvåa på bollen – igen. I USA hade Ford Mustang blivit bilen på modet 1964, bilen för en ungdomlig efterkrigsgeneration. Chevrolet Camaro blev General Motors replik, men som tvåa på bollen blev det inte samma punsch i anslaget.
I Europa upprepade General Motors sin bristande bollkänsla. Ford Capri blev en stor hit på marknaden hösten 1968. En Ford Mustang för Europa. Billig, folklig men också sportig och ungdomlig.
Förmodligen gav Fords succé eld i baken på Opels utvecklingsavdelning i Rüsselsheim. När Ford Capri presenterades höll man nämligen som bäst på att dra sista strecken på Opel Manta, General Motors blivande sportcoupé.
Grundstommen togs från Ascona. Manta fick dock en helt egen kaross med en sportig aggressiv look. Egentligen skulle hela fronten ha lånats från Ascona, men GM:s designavdelning tyckte inte den såg tillräckligt spännande ut.
Det var då den låga, sportiga fronten kom till, med dubbla strålkastare.
I september 1970 var hela paketet klart – Manta debuterade för pressen vid ett evenemang i Travemünde. Med den sluttande taklinjen och svepande motorhuven gjorde den ett avtryck som hette duga.
Kanske blev den till och med för snygg för sitt eget bästa. Formerna lovade sportbil, men instegsmodellen i Tyskland lånade en 1,2 liters motor på 60 hästkrafter från Kadett. Toppfart 145 km/h.
En fyra på 1,6 liter och 80 hästkrafter var volymmodellen i Sverige. Nåja, man kan inte få allt för 19 474 kronor. Manta var lågt prissatt för att inte skrämma bort de ungdomliga kunderna utan större sparkapital. För de 800 kronor extra som ”L” versionen kostade fick man kromkanter runt instrumentrundlarna, elektrisk klocka, askfat, cigarrettändare och en känsla av Monte Carlo.
Men det tog inte slut där. Top-of-the-line var Manta 1900 SR. Den större motorn gav hela 90 hästkrafter, men det var inte den som fick det att vattnas i mungiporna. Vem bryr sig om tio hästkrafter hit eller dit, ärligt talat?
Det var ju den mattsvarta huven som fick oss bilexperter att bli vimmelkantiga av habegär. Ett klassiskt Opel-grepp som vi hade sett redan på Kadett Rallye på 60-talet. För ekonomerna på GM måste det ha varit godis. Tänk att kunna strunta i klarlacken och ta mer betalt.
Ett annat lika innovativt som ekonomiskt grepp var att SR-modellen levererades med plåtfälgar utan hjultallrikar, det ansågs sportigare.
Manta-fabriken gick för högtryck från dag ett. 55 000 bilar spottade man ut första halvåret. Och designen gick hem hela vägen från Smygehuk till Svappavaara. I Teknikens Världs test från 1973 beskriver Dag Hogsten Manta som ”något av en stilbildare i coupéklassen”.
Peter Karlsson, ägare av reportagets Opel Manta, håller med Dag till fullo.
– Jag köpte en Manta när jag var 18 år, en fem år gammal Manta från 1971. Sedan blev det andra bilar, men 1988 trillade jag dit igen på en Manta. Den har något speciellt, säger Peter Karlsson.
Sedan dess har det blivit ytterligare två. Den Manta han har med sig i dag är egentligen inte vad den utger sig för att vara. Under den mattsvarta SR-huven döljer sig en enkel Manta 1,6 ombyggd till en Manta 1900 SR.
Den har alla rätta detaljerna som hör till en ungkarlsdröm från 1971. Den sportigt becksvarta inredningen gör det svårt att orientera sig till en början. Den så kallade hönstrappan utanpå bakrutan silar bort det lilla solljus som försöker leta sig in.
– Jag lyckades hitta ett helt oanvänt bakrutejalusi i en kartong. Det fyller förstås ingen funktion, men det var sådant här man tyckte var fräckt på 70-talet, säger Peter Karlsson.
Andra fynd är en 1900 SR-inredning, snyggt svart förstås. Efter motorlyft har Peter Karlsson låtit lackera hela karossen och bilen har en fantastisk finish, förmodligen bättre än nyskick.
Manta må se ut som en riktig sportcoupé men den hade svårt att till fullo leva upp till sitt utseende. Varken första eller andra generationen Manta (Manta B, från och med 1975) blev någon rally- eller racingikon. Tvärtom. Manta utvecklades under 1980-talet till en imagemässig katastrof i Tyskland.
Bland entusiasterna var varumärket ”Manta” självklart positivt laddat, men bland den breda allmänheten i Tyskland fick Manta under 1980-talet ett löjets skimmer. Det gick så långt att det etablerades ett begrepp – ”Manta-fahrer”.
En ”Manta-fahrer” ansågs vara en ganska korkad tysk som levde för sin sänkta och breddade Manta. Han kunde även lösgjord från sin Manta kännas igen på sina westernboots och sin hockeyfrilla. En frisyr som i Tyskland för övrigt kallas ”Vokuhila”, ”Vorne Kurz Hinten Lang”.
Tusentals Manta-vitsar cirkulerar sedan dess i Tyskland. I början av 1990-talet gjordes till och med filmkomedier som drev med Manta-kulturen.
Vad gör Opel? Det enda raka. Efter en andra generation, Manta B, begravdes modellnamnet Manta 1988, och det kommer förmodligen aldrig att grävas upp igen.
Ford Escort var en ungkarlsdröm av en annan kaliber. Den lilla knubbiga småbilskarossen gav aldrig några frossbrytningar på estetiska grunder. Men som rallyämne var bilen en succé.
Escort lanserades 1967 och redan säsongerna 1968 och 1969 dominerade bilen rallyscenen i Europa. Det riktigt stora genombrottet kom 1970 när Hannu Mikkola och svenske Gunnar Palm vann Mexiko-rallyt.
Men hur skulle man omsätta tävlingsframgångarna i lukrativ försäljning? Målsättningen för bilindustrins satsningar i motorsport är ju ”tävla på söndag, sälj på måndag”.
Ford nöjde sig inte med någon diffus tanke om att rallysegrar var bra för ”varumärket”. Nej, istället tog man rallybilarna till försäljningshallarna. Först ut var Ford Escort Mexico, vars modellnamn på ett sublimt sätt sökte associationer till en viss rallyseger. Detta trots att tävlingsbilens 1,8-liters motor på 140 hästkrafter hade bytts till en 1,6-liters maskin på 86 hästkrafter. Men bilen byggdes av Fords tävlingsavdelning och ansågs vara ett riktigt rallyjärn.
Men det stannade inte vid det. 1973 kom Escort RS2000. Ett nummer värre, med tvålitersmaskin och 100 hästkrafter men utan ljudisolering och fjädringskomfort. RS2000 såldes normalt med en helt vanlig Escort-kaross men var lätt igenkännbar på den breda dekoren. Tillvalslistan var lång, man kunde få sin Escort med breddade skärmar – som vår reportagebil – och rallybur om man så ville. En bil för den verklige entusiasten.
Prismässigt tog Ford ett kliv upp med RS2000. I Sverige kostade den 25 000 kronor och det var drygt 3 000 kronor mer än Mexico. RS2000 var för övrigt inte en Mexico-ersättare, båda tillverkades till 1975.
För biltypen kan man säga att försäljningen blev en succé. Mellan 1973 och 1975 byggdes 5 334 exemplar av RS2000, men av dessa exporterades bara drygt 1 500 exemplar.
Det innebär också att värdet på dessa specialmodeller i dag är skyhögt.
Därför kan man göra som Jim Nilsson gjorde. Det är hans RS2000 du ser på bilderna. Men även om bilen ser ut som en äkta RS2000, var det från början något helt annat.
– Jag köpte en Escort 1300 på Åland för 8 000 kronor. Den var ganska rostfri så det var en bra början. Men sedan har jag byggt upp en helt ny bil, med ny motor och växellåda, ny inredning och nya skärmar, berättar Jim Nilsson.
Vurmen för Escort RS2000 är stor i England och där kan man köpa många delar nya. Bygget tog två år och Jim Nilsson har inte glömt några detaljer. Den har rallyljus som lyser snett i kurvorna, extra stor bränsletank och snabbtanklock och många andra rallyoptions. Nu är bilen registrerad som en Escort 2000 och som ”hembyggd fordon”.
När Teknikens Värld testade RS2000 tyckte man att bilen var bra – ”för skogstävlingar”. Som vardagsbil var RS2000 hemsk eftersom fjädringen ”är oerhört hård” och ljudnivån ”störande hög”.
Jag skriver under på allt. Bilen låter som en riktig tävlingsbil och går lika bra.
– Långturer är inte att tänka på. Men det är just därför jag har byggt en RS2000, det är en rallybil på riktigt, förklarar Jim Nilsson.
Trots den autentiska rallyspecifikationen har Jim Nilsson inga planer på att tävla med sin bil.
– Jag har förr i tiden tävlat som kartläsare, men det har jag lagt på hyllan. Det är roligare att bygga bilar. Nu håller jag på med en Escort Mexico, säger Jim Nilsson.
En samtida ikon är BMW 2002. Inte lika rallymässig som Escort RS2000 och inte lika tvålfager som Manta, men definitivt en klassiker. Grunden lades redan på Frankfurt-salongen 1961 då ”die Neue Klasse”, BMW 1500/1800, presenterades. BMW var då en biltillverkare som så när hade gått i konkurs, men räddats på kanten av ättestupet av familjens Quandts friska miljoner. Pengarna hade investerats i den nya modellserien som gav BMW en modell i expansiva mellanklassen. Tidigare hade företaget haft en märklig och inte särskilt lukrativ mix av småbilar och lyxbilar på modellpaletten.
Den nya modellserien blev en stor framgång och räddade företaget till eftervärlden. Att tvådörrarsversionen, 1600-2, skulle göra ännu större succé kom som en överraskning för många på BMW. Internt hade tanken på en billigare och enklare version av ”die Neue Klasse” rönt motstånd, man ville hellre satsa uppåt.
1966 debuterade i alla fall den kompakta, sportiga BMW-modellen som i förlängningen med 3-serien gav upphov till ett helt nytt segment på bilmarknaden – den sportiga och lyxiga kompaktbilen. Perfekt för 80-talets yuppie-kultur med uppfinningar som ”dink” – Double Income No Kids.
Om detta visste man förstås ingenting 1966. Då var bilen helt enkelt en bil för feinschmeckern, enligt Teknikens Världs analys ”en idealbil för den som värdesätter kör- och vägegenskaper utöver det vanliga och som vill ha mycket goda omkörningsmöjligheter utan att vilja gå upp i direkt sportvagnsklass”.
Köparna uppskattade både tvålkoppsdesignen och modellidén. Totalt tillverkades 860 000 bilar 1966-1977, med en produktionstopp så sent som 1974. Det som från början var en tvådörrarsvariant av ”die Neue Klasse” kom att överleva storebror med fem år.
Till skillnad från de provkörda Manta och Escort RS är den BMW 2002 vi har provat idag ”äkta vara” – den var alltså en 2002 redan när den rullade ut från fabriken.
Nu är det i och för sig inget konstigt med det. Den mest tillverkade modellen var just 2002, med 330 000 tillverkade. Årsmodellen är 1975 vilket kan tas på de fyrkantiga bakljusen och den svarta grillen, nymodigheter som infördes 1973.
Bilen är i mycket fint originalskick.
– Den har bara haft en ägarfamilj före mig, och gått norrut, i Burträsk i Västerbotten. Därför har rosten inte fått något fäste, säger Göran Benjamin, ägare och aktiv i BMW Club Schweden.
London-Mexico 1970
Rallystarten hade samlat 96 bilar på Wembley stadium den 19:e april i London. Det var en illuster blandning av privatförare och fabriksteam. I deltagarlistan hittar vi Rolls-Royce Silver Shadow, Jeep Wagoneer, Peugeot 404 och ett kvinnligt förarteam i en Austin Maxi. Dessutom åtta Ford Escort. Efter starten körde man först till Bulgarien, sedan vände man och satte iväg mot Lissabon.
Där låg vår egen Gunnar Palm tvåa tillsammans med Hannu Mikkola i deras Escort. Ledde gjorde Rene Trautmann i en Citroën DS. Gunnar Palm skrev rapporter i Teknikens Värld. ”Citroën försökte smuggla ombord två av sina skickligaste mekaniker ombord på båten, men när det upptäcktes slängdes båda av båten. När vi kommer till Rio ska vi spela fotboll mot det ryska Moskovitch-teamet. Eftersom vi har Jimmy Greaves (fotbollsproffs, red anm) med i vårt lag ska det nog gå bra. Ryssarna är för övrigt samma trevliga killar som var i Monto Carlo-rallyt redan 1963 och de slår runt så länge valutareserven räcker på Lissabons dyraste hotell.”
Från Rio de Janeiro gick vägen över Anderna till Chile, där man vände norrut mot Mexico City. Vägarna var extremt tuffa mot bilarna och bara 23 bilar kom i mål den 27:e maj. Gunnar Palm och Mikkola som vinnare och fyra till Escort kom bland de åtta bästa. Miss Smith kom på tionde plats med sin fina Austin Maxi. Bra jobbat efter 25 länder och 2500 mil.
Att köra en 2002 innebär inget revolution. Den går nästan lika tyst och komfortabelt som en modern bil. Men som vanligt avslöjar det höga varvtalet att vi kör en 70-talare. På den positiva sidan noterar jag en fantastisk runtom-sikt. Sådan här utsikt bjuds vi aldrig på när vi testar nya bilar för Teknikens Värld.
Att trion är som de är – två ombyggda och en original – känns symptomatiskt för märke och modell. Manta SR och Escort RS var bilar som gärna byggdes om och förskönades och försågs med en kraftfull stereo.
BMW-folket stämde hellre in i in i Billy Joels gamla hit (I want you) ”Just the way you are” när den understundom spelades i melodiradion i en originalskorrig Blaupunkt.
Ungkarlsdrömmar var de likväl. Måhända hos olika ungkarlar.
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar nummer 10/2012.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
Vitsen med Manta
I Tyskland blev Manta-ägarna driftkuckus på 1980- och 1990-talen. Tänk Ronny och Ragge i en person och koppla samman dem med en specifik bilmodell – nämligen Opel Manta – då har du en tysk ”Manta-fahrer”. Begreppet etablerades när det stod klart att en viss population av tyska befolkningen hade tre saker gemensamma: Hockeyfrilla, cowboyboots – som på tyska kallades Mantaletten! – och en sänkt, ombyggd Opel Manta.
Snart cirkulerade tusentals ”Mantafahrer”-vitsar. Manta-föraren kallades ofta i dessa för Manni.
Så här roliga kunde de vara: – Manni har just köpt en ny digitalklocka. Vid ett rödljus står en Porscheförare intill honom och frågar vad klockan är. Manni svarar: ”Den är fem dividerat med elva, men du får själv räkna vad det är.”
Vitsandet eskalerade under 1980-talet och Manta-förföljelserna avstannade inte ens när Manta-produktion upphörde 1988. Tvärtom. 1989 fick den tyska gruppen Norbert und die Feiglinge en hit med ironisk sång om Manta-förarna, och låten blev 1991 ledmotivet i komedin ”Manta – Der Film”. Filmen låg på första plats på tyska biotoppen i flera veckor och blev det årets mest sedda inhemska film. Strax därpå kom ännu en Manta-komedi, ”Manta Manta” som även den drev med ”Manta-fahrer”-fenomenet med stor framgång.
Så sent som 2010 planerades en uppföljare, ”Manta Manta 2”. Men producenten Bernd Eichinger dog 2011, och med det även filmplanerna.
Vem låg bakom bakom allt detta manta-vitsande? En kortfilm spreds via internet 2008 där en anonym Porsche-handlare avslöjar att det hela var en smutskastningskampanj som var initierad av Porsche. En känd tysk komiker erkände också i filmen att han hade fått betalt av Porsche för att hitta på Manta-vitsar. Tidningen Der Spiegel kunde senare avslöja att hela filmen var ett påhitt av några studenter, men fortfarande finns det Manta-vänner som tror på konspirationsteorin.
Mot den bakgrunden kan man förstå att Opel Manta har haft lite motigt på klassikerscenen i Tyskland.
Opel Manta 1900 SR 1972
Ursprungligt pris (1972): 22 100 kr.
Uppskattat pris (2012): 40 000 kr.
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 897 cm3. Max effekt 90 hk vid 5 100 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 2 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 185/70 R13.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 243, längd 435, bredd 164, höjd 138, spårvidd f/b 133/132. Tjänstevikt 1 040, maxlast 290. Tank 45 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 12,7 s. Toppfart 171 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,0 l/mil.
Ford Escort RS2000 1975
Ursprungligt pris (1975): 25 170 kr.
Uppskattat pris (2012): 300 000 kr (”äkta” RS2000 i bra skick).
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 993 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 750 r/min, max vridmoment 146 Nm vid 3 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 175/70 R13.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 398, bredd 157, höjd 139, spårvidd f/b 129/131. Tjänstevikt ca 1 000, maxlast 300. Tank 41 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 11,5 s. Toppfart 175 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,0 l/mil.
BMW 2002 1975
Ursprungligt pris (1975): 32 590 kr.
Uppskattat pris (2012): 60 000 kr.
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 990 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 500 r/min, max vridmoment 160 Nm vid 3 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5 tum, däck 165 R13.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 423, bredd 159, höjd 141, spårvidd f/b 135/135. Tjänstevikt 1 090, maxlast 310. Tank 50 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 10,9 s. Toppfart 170 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,0 l/mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se