Foto: Glenn Lindberg

Paris-Dakar med Volvo Cross Country C303

Världens tuffaste ökenrally är Dakar som tidigare hette Paris-Dakar-rallyt. 1983 vann Volvo den lätta lastbilsklassen med en i princip standardutrustad terrängbil C303, besättningen bestod av tre stycken Volvo-anställda. Vi lånar vinnarvagnen 37 år efter bragden och försöker snitsla oss genom vildmarksdjungeln på egen hand.

Den som gjort allmän värnplikt har med största sannolikhet en högst egen uppfattning om Volvos slitvargar till terrängbilar. Ända sedan 1950-talets ”Terrängsuggor” – Rptgb 915 (TP21) – via ”Valpen” L3314 (Tgb 903) samt dess storebror C303 (Tgb 11) har Volvo levererat till Försvaret. I modern tid utgör mest Mercedes-Benz och Volkswagen Transporter mobila persontrupprörelser men fortfarande finns några kamouflagepenslade Tgb 11 i aktiv gröntjänst.

Modellen kom 1974 och avlöste den mindre Valpen, som även gick under namnet Laplander och senare med kommersiell beteckning C202. Terrängbil 11 fanns även som 13 och 20, de båda senare förlängda treaxliga med sexhjulsdrift. Tgb 11 var 4x4 av det rätta virket, så pass duktig att Volvo Lastvagnar försökte sig på en kommersialisering av den beprövade tekniken. Cross Country C303 blev modellens civila namn, ”30” för 3,0-liters rak sexcylindrig sugmotor och ”3” stod för bilens totalvikt tre ton. När det var dags för Volvo V70 XC att debutera 1997 var Volvo Personvagnar tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill