Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Varmt välkommen till ett kylslaget Sverige, Aiways U5.
Varmt välkommen till ett kylslaget Sverige, Aiways U5.
Varmt välkommen till ett kylslaget Sverige, Aiways U5.
Varmt välkommen till ett kylslaget Sverige, Aiways U5. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Aiways U5

Ai betyder kärlek på kinesiska. Ways står för resa eller köra. Men är det så enkelt som att döpa en bil till ”Reskärlek” för att vi ska tycka om den? Ja, kinesiska Aiways kommer i alla fall väldigt långt med U5. Vi lägger vantarna på en av de allra första bilarna som registrerats i Sverige och provkör i ett vintrigt Stockholm.

Nyfikenheten är förstås stor när jag och fotograf Patrik Lindgren börjar syna nya Aiways U5. Det är inte var dag vi ser en helt ny bilmodell och ett helt nytt bilmärke. Och det är nytt på riktigt, inte pånyttfött eller uppväckt från bilvärldens varumärkeskyrkogård.
Aiways startades 2017, de byggde en modern bilfabrik på 14 månader och inledde det mödosamma arbetet med att få bilarna typgodkända på olika marknader.
Det är snabbare än Tesla, kvickare än Lynk & Co och effektivare än Polestar.
Redan 2019 kördes de första bilarna från Kina och fabriken strax utanför Shanghai till Tyskland. Och då var det kördes på riktigt, inget flyg eller lastbåt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.