Provkörning av Aiways U5
Ai betyder kärlek på kinesiska. Ways står för resa eller köra. Men är det så enkelt som att döpa en bil till ”Reskärlek” för att vi ska tycka om den? Ja, kinesiska Aiways kommer i alla fall väldigt långt med U5. Vi lägger vantarna på en av de allra första bilarna som registrerats i Sverige och provkör i ett vintrigt Stockholm.
Nyfikenheten är förstås stor när jag och fotograf Patrik Lindgren börjar syna nya Aiways U5. Det är inte var dag vi ser en helt ny bilmodell och ett helt nytt bilmärke. Och det är nytt på riktigt, inte pånyttfött eller uppväckt från bilvärldens varumärkeskyrkogård.
Aiways startades 2017, de byggde en modern bilfabrik på 14 månader och inledde det mödosamma arbetet med att få bilarna typgodkända på olika marknader.
Det är snabbare än Tesla, kvickare än Lynk & Co och effektivare än Polestar.
Redan 2019 kördes de första bilarna från Kina och fabriken strax utanför Shanghai till Tyskland. Och då var det kördes på riktigt, inget flyg eller lastbåt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se