Provkörning av Aiways U6 Premium
Den är rymlig och tyst, men vad är det som ska få kunderna att slå till? Aiways U6 gör mycket rätt, men röststyrning på kinesiska och andra missar gör att Aiways U6 riskerar att bli en kinesisk panelhöna på en allt tuffare bilmarknad.
Om jag vore en elak människa så skulle jag säga att det är en halvkombi med stora hjul, men så elak är ingen. Så jag säger ”coupé-suv”, precis som tillverkaren Aiways vill. Den påminner om Polestar 2 i designen, med stora hjulhus, sluttande baklucka och minimal bakåtsikt genom mikroskopiska fönsteröppningar. Men den är betydligt större än Polestar 2. Aiways U6 är hela 4,8 meter lång och har en hjulbas på 2,8 meter. Storleken och den dåliga runtom-sikten gör den svårparkerad, men designen har fått ner luftmotståndet. Luftmotståndskoefficienten är 0,248, betydligt bättre än den mer suv-orienterade Aiways U5 som har 0,29.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se