Provkörning av Alfa Romeo 156 JTS
Yttre och inre stil. En skönhet förbättrar man inte hur som helst och det inser Alfa Romeo. Inredningsfix och en ny, sällsynt ful direktinsprutad bensinmotor fick räcka när 156 skulle uppdateras.
Alfa Romeos motorer är av hävd vackra tingestar, i regel fastskruvade i lika sköna bilar. Åtminstone har det varit så periodvis. Tiden strax före 156, 166 och 147 var ordentligt vinglig när det gällde stiltänkandet. Nu är läget annorlunda. Alfas modellprogram lyser som tre gnistrande utropstecken, sportiga, särpräglade och med stor dos Alfa-själ.
Företaget jäser av stolthet, det är tydligt. Marknadsandelen är numera 1,7 procent i Europa, ett gigantisk uppsving med Alfas mått mätt. Det är detsamma som 225000 bilar och man hoppas under 2002 öka siffran till 250000 bilar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se