Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Provkörning av Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo 210 Q4

Baserad på Alfa Romeos nyutvecklade plattformsarkitektur ”Giorgio” steppar nya Stelvio in på suv-scenen, inte en dag för tidigt. Segmentet växer och Porsche Cayenne visade tidigt att biltypen även kan vara körglad. Vi provkör genom Alperna för att se hur mycket klassisk Alfa-DNA Stelvio egentligen har.

Det här är nytt!

Suv.

Stelvio är baserad på den nya arkitekturen Alfa Giorgio som kommer innebära flera nya modellkoncept.

ATX.

Vi tackar för att den åttaväxlade automatlådan är standard hos Stelvio.

Q4.

Alfa Romeos fyrhjulsdrift, baseras i grunden på bakhjulsdrivning men framaxeln kan få distribution med upp till 50 procent.

Design.

Stelvio tillför något nytt i klassen, även om utförandet är konservativt och traditionellt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.