Provkörning av Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo 210 Q4
Premium Baserad på Alfa Romeos nyutvecklade plattformsarkitektur ”Giorgio” steppar nya Stelvio in på suv-scenen, inte en dag för tidigt. Segmentet växer och Porsche Cayenne visade tidigt att biltypen även kan vara körglad. Vi provkör genom Alperna för att se hur mycket klassisk Alfa-DNA Stelvio egentligen har.
Det här är nytt!
Suv.
Stelvio är baserad på den nya arkitekturen Alfa Giorgio som kommer innebära flera nya modellkoncept.
ATX.
Vi tackar för att den åttaväxlade automatlådan är standard hos Stelvio.
Q4.
Alfa Romeos fyrhjulsdrift, baseras i grunden på bakhjulsdrivning men framaxeln kan få distribution med upp till 50 procent.
Design.
Stelvio tillför något nytt i klassen, även om utförandet är konservativt och traditionellt.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se