Provkörning av Alfa Romeo Tonale Veloce Plug-In Hybrid Q4
Premium Alfa Romeos vd Jean-Philippe Imparato sticker ut hakan när han visar runt i bilfabriken i Neapel. Det är slut med snacket om dålig kvalitet på italienska bilar. Imparato pekar på raden av testbilar och kommer med en uppmaning:
– Testa den, jämför med de allra bästa och säg vad ni tycker.
Okej då, vi gör väl det.
Ni kanske minns provkörningen av Alfa Romeo Tonale hybrid i våras och att vi då klagade mycket på en ryckig gång och obalans i växellådan. Därför är det med lite blandade känslor som jag sätter mig tillrätta i laddhybridversionen av samma bil, Tonale Veloce Plug-In Hybrid Q4. Q4 står för fyrhjulsdrift och Alfa Romeo har löst det på enklast möjliga sätt. Bensinmotorn på 1,3 liter och 180 hästkrafter sköter framaxeln medan elmotorn på 122 hästkrafter tar hand om bakaxeln. Elmotorn får kraften från ett litiumjonbatteri på 15,5 kWh vilket räcker till 6,9 WLTP-mil med en då bakhjulsdriven bil. Kör du i stadstrafik ger samma mätmetod en räckvidd på över åtta mil.
Vi känner igen drivlinan från Jeep Compass laddhybrid och motorn är beprövad i koncernen sedan 2016 men Tonale Veloce har begåvats med lite mer effekt.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se