Provkörning av Alpine A110 R
Premium Mängder av kolfiber gick åt för att sänka vikten på den redan fjäderlätta Alpine A110. R-versionen fokuserar på bankörning och har inte ens vanliga säkerhetsbälten.
I ett rosa skimmer framträder minnet av Alpine A110 S från Teknikens Världs stora körglädjetest i somras, Bankalaset kallat. Frankrikes bidrag till sportbilismen charmade alla som fick chansen att prova och till slut kammade den hem en femteplats, i kraft av sin fina balans och högupplösta körupplevelse.
Då var ändå motståndet mäktigt och de få som slog Alpine på fingrarna var alla på ett eller annat sätt frustande banspecialare. Nu har Alpine spänt musklerna ytterligare och vässat på sin A110 och givit den tillägget R i stället för S. I fokus står just bankörning.
Fokus har legat på låg vikt, vässat chassi och effektivare aerodynamik. Motor och drivlina har man lämnat orörda, ett inte alltför förvånande beslut eftersom motorn alltid stått lite i bakgrunden av upplevelsen. A110 handlar om så mycket annat än rå kraft och 300 hästkrafter räcker långt när de har så lite massa att släpa på.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se