Provkörning av Alpine A110
Premium Alpine är tillbaka! Renault har väckt liv i sitt sportbilsmärke och lanserar den helt nykonstruerade mittmotorsportbilen A110. Vi kör den på svenska vägar och konstaterar att den franska alpinisten har nästan alla rätt.
Det här är nytt!
Mittmotor
Originalet hade motorn på längden, monterad bakom bakaxeln. Nya A110 har motorn på tvären framför bakhjulen
Växellåda
A110 finns bara med dubbelkopplingslåda. En sjuväxlad sådan från Getrag.
Aluminiumsportbil
Chassit består mestadels av aluminium och gör att vikten stannar på låga 1 100 kg. 252 hk. 1,8-litersmotorn är i grunden densamma som i Megane RS.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se