Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Alpine A110

Alpine är tillbaka! Renault har väckt liv i sitt sportbilsmärke och lanserar den helt nykonstruerade mittmotorsportbilen A110. Vi kör den på svenska vägar och konstaterar att den franska alpinisten har nästan alla rätt.

Det här är nytt!

Mittmotor

Originalet hade motorn på längden, monterad bakom bakaxeln. Nya A110 har motorn på tvären framför bakhjulen

Växellåda

A110 finns bara med dubbelkopplingslåda. En sjuväxlad sådan från Getrag.

Aluminiumsportbil

Chassit består mestadels av aluminium och gör att vikten stannar på låga 1 100 kg. 252 hk. 1,8-litersmotorn är i grunden densamma som i Megane RS.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill