Provkörning av Alpine A110
Alpine är tillbaka! Renault har väckt liv i sitt sportbilsmärke och lanserar den helt nykonstruerade mittmotorsportbilen A110. Vi kör den på svenska vägar och konstaterar att den franska alpinisten har nästan alla rätt.
Det här är nytt!
Mittmotor
Originalet hade motorn på längden, monterad bakom bakaxeln. Nya A110 har motorn på tvären framför bakhjulen
Växellåda
A110 finns bara med dubbelkopplingslåda. En sjuväxlad sådan från Getrag.
Aluminiumsportbil
Chassit består mestadels av aluminium och gör att vikten stannar på låga 1 100 kg. 252 hk. 1,8-litersmotorn är i grunden densamma som i Megane RS.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se