Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Provkörning av Aston Martin DBX

En omöjlig kombination eller en perfekt symbios? När ett av världens mest exklusiva varumärken ger sig in i suvsegmentet måste det vara något alldeles extra. Kan Aston Martin DBX leva upp till förväntningarna?

Allt är relativt. För vissa skulle en förlust på drygt 500 miljoner kronor under årets andra kvartal kännas tung. För andra, Aston Martin till exempel, var 500 miljoner kronor i förlust något man firade. Det var betydligt bättre än samma period 2020, kanske därför man bestämde sig för att bygga en ny F1-fabrik för några miljarder?
Medan förklaringen till 2020 års brakförlust kan stavas COVID så kan en stor del av förklaringen till ”succéresultatet” stavas DBX. Aston Martins första suv, tillika första femsitsiga modell, har sålt väldigt bra på flera marknader, däribland Kina, och står nu för mer än hälften av företagets totala försäljning.

Vi vet, vi är inte först på bollen. DBX presenterades redan i slutet av 2019 och har hunnit finnas till försäljning en bra stund, men det är först nu vi får tag i ett exemplar för en provkörning. Vi vill skylla på att Sverige inte är Aston Martins viktigaste marknad, långt ifrån, och även om DBX har inneburit ett lyft för märket på andra marknader så kommer den sannolikt att göra varken till eller från här.
Att köra Aston Martin DBX på svenska vägar blir därför nästan som att gå på zoo. En märklig känsla av overklig exotism mitt i den svenska vardagen.

Det här är nytt

eARC

Ett mildhybridsystem har för första gången letat sig ner i ett Aston-motorutrymme och används för att styra elektroniskt kontrollerade krängningshämmare.

Suv

DBX är den första suvmodellen från det brittiska sportbilsmärket.

Pet Package

Ett paket med hundbur och portabel dusch är ett av många (kostsamma) utrustningspaket som finns tillgängliga.

Den som har tröttnat på att titta på tigrarna på Kolmårdens djurpark kan titta in i DBX i stället. Var annars kan man mötas av en helvit inredning med silkeslent läder klätt över märkligt formgivna inredningspaneler. Ja, till och med rattkransen är helvit (och lättsmutsad).

Första gången man öppnar dörren och sätter sig på förarplatsen är det lätt att missa alla detaljer, men efter några gånger noterar man att dörren öppnas helt steglöst. Det finns inga fasta lägen, den stannar där man slutar dra i den helt enkelt. Och det finns inga ramar runt sidorutorna. Till slut märker man också att framdörrarna är ovanligt korta och att insteget är märkligt trångt. Desto läckrare är att det inte finns någon invändig dörrtröskel, golvet under pedalstället går i samma nivå hela vägen ut till där tröskeln slutar.
Att förardörren på just den här bilen krånglar och måste smällas igen hårt för att stängas ordentligt bidrar till den exotiska känslan, på samma sätt som att tigrarna i djurparken sällan visar sig.

En inte helt rund och väldigt lättsmutsad ratt samt infotainmentsystem från forna Mercedes-modeller.
En inte helt rund och väldigt lättsmutsad ratt samt infotainmentsystem från forna Mercedes-modeller.
En inte helt rund och väldigt lättsmutsad ratt samt infotainmentsystem från forna Mercedes-modeller.
Detaljkänslan i alla reglage är oklanderlig, men pekskärmen och menysystemet är föråldrat. Rentav dåligt.
Detaljkänslan i alla reglage är oklanderlig, men pekskärmen och menysystemet är föråldrat. Rentav dåligt.
Detaljkänslan i alla reglage är oklanderlig, men pekskärmen och menysystemet är föråldrat. Rentav dåligt.
1 AV 5
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 AV 5
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 AV 5
En inte helt rund och väldigt lättsmutsad ratt samt infotainmentsystem från forna Mercedes-modeller.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 AV 5
Detaljkänslan i alla reglage är oklanderlig, men pekskärmen och menysystemet är föråldrat. Rentav dåligt.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
5 AV 5
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Man måste sträcka sig fram för att starta bilen. Långt där framme, högst upp på instrumentpanelen, finns startknappen i glas och om man trycker och håller in den någon sekund startas motorn tyst. Men om man bara trycker snabbt startas motorn som vanligt, och det är så man helst ska göra.
Då startas motorn med klaffarna i ljuddämparen öppna och avgasljudet tillåts flöda fritt. Det rekommenderas, då man belönas med ett raspigt V8-muller som snart är lika sällsynt som en bengalisk tiger.
För att lägga i en växel i den nioväxlade automatlådan från Mercedes måste man också sträcka sig fram mot instrumentpanelen. Bredvid startknappen hittar man knapparna P, R, N och D. För att bläddra mellan de nio växlarna under körning använder man däremot de stora paddlarna på rattstången.

Det knirrar och knarrar om fönsterrutorna som gnuggas mot gummilisterna när bilen börjar rulla. Aston Martin understryker förstås att DBX-plattformen som är en helt ny konstruktion i aluminium är ovanligt vridstyv, men över större ojämnheter känns det som att karossen flexar en hel del och får de tjockt stoppade läderdetaljerna att gnidas mot varandra. Grov och ojämn asfalt filtrerar den ställbara luftfjädringen däremot bort effektivt. Trots det rullar DBX småstötigt i motorvägshastighet.
Ett mildhybridsystem på 48 volt lagrar energi vid inbromsningar. Den uppsamlade energin används inte för att sedan ge extra knuff vid acceleration, utan för att styra de elektroniska krängningshämmarna. Om man väljer något av de sportigare körlägena spänns krängningshämmarna och styvar upp bilen.

På kurviga vägar finns det anledning att välja Sport eller Sport+ i körlägesväljaren. Bilen spänner sig lite extra, styrningen blir skarpare och gasresponsen rappare. Det vore fel att säga att den 2,3 ton tunga suven blir en sportbil, men en sportig suv blir den i alla fall. Den annorlunda körställningen bidrar i allra högsta grad. Man sitter högt och långt fram i bilen, med bra överblick åt alla håll. Förarplatsen känns tajt och omslutande, men stolar med mer sidostöd skulle behövas för att ge mer sportbilskänska.

Smattrig ljudkuliss ur de två avgasutblåsen. Men farten imponerar inte lika mycket.
Smattrig ljudkuliss ur de två avgasutblåsen. Men farten imponerar inte lika mycket.
Smattrig ljudkuliss ur de två avgasutblåsen. Men farten imponerar inte lika mycket.
Plaketten säger handbyggd i Wales. Men motorn är en Mercedes-AMG-konstruktion.
Plaketten säger handbyggd i Wales. Men motorn är en Mercedes-AMG-konstruktion.
Plaketten säger handbyggd i Wales. Men motorn är en Mercedes-AMG-konstruktion.
En Aston har aldrig tidigare fått plus i kanten för tredelat baksäte. Men nu kommer det. Bra Aston!
En Aston har aldrig tidigare fått plus i kanten för tredelat baksäte. Men nu kommer det. Bra Aston!
En Aston har aldrig tidigare fått plus i kanten för tredelat baksäte. Men nu kommer det. Bra Aston!
Inredningen kan skräddarsys i otaliga färg- och materialkombinationer. Jo, lädret är väldigt mjukt.
Inredningen kan skräddarsys i otaliga färg- och materialkombinationer. Jo, lädret är väldigt mjukt.
Inredningen kan skräddarsys i otaliga färg- och materialkombinationer. Jo, lädret är väldigt mjukt.
Dörrtrösklarna ovanligt nog helt i nivå med golvet.
Dörrtrösklarna ovanligt nog helt i nivå med golvet.
Dörrtrösklarna ovanligt nog helt i nivå med golvet.
1 AV 5
Smattrig ljudkuliss ur de två avgasutblåsen. Men farten imponerar inte lika mycket.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 AV 5
Plaketten säger handbyggd i Wales. Men motorn är en Mercedes-AMG-konstruktion.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 AV 5
En Aston har aldrig tidigare fått plus i kanten för tredelat baksäte. Men nu kommer det. Bra Aston!
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 AV 5
Inredningen kan skräddarsys i otaliga färg- och materialkombinationer. Jo, lädret är väldigt mjukt.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
5 AV 5
Dörrtrösklarna ovanligt nog helt i nivå med golvet.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Bagageutrymmet är inte imponerande för en bil av den här storleken, men baksätet är både rymligt och bekvämt. Fast vem bryr sig om det? DBX har ett huvudnummer, en stor och saftig jordgubbe på tårtan som är allt man bryr sig om och lustigt nog är det den delen som Aston Martin är tydligast med att de inte har byggt själva.
Nej, det är inte det föråldrade infotainmentsystemet från Mercedes som styrs med rullhjul i stället för pekskärm, utan den fyra liter stora V8-motorn som också köps in från Mercedes, närmare bestämt Mercedes-AMG. Den är som vanligt något alldeles extra, och i DBX lite extra alldeles extra. Astons motoringenjörer har ändrat tändföljden för att få en annan ton i ljudet. Det är ljusare, raspigare och samtidigt lite diskretare än bröliga Mercedes-AMG. Om man är oförsiktig med gaspedalen och fipplar med växelpaddlarna kan man få till höga avgasknallar.

Att DBX faktiskt borde ha ännu mer effekt än sina 550 hästkrafter, och borde ha ännu vassare köregenskaper och mer wow-faktor för att berättiga det höga priset spelar sannolikt ingen roll för de potentiella köparna. Att det här är Aston Martin i suvutförande, med en stor ankstjärt på bakluckan, sirligt formade 22-tumsfälgar och exklusiva tillvalspaket som Pet Package med lyxig hundbädd och portabel dusch eller Event Package eller Field Sports Package för dig som vill dricka champagne respektive skjuta djur ute i terrängen, är troligtvis mycket viktigare.

Aston Martin DBX

Pris: 192 752 euro.

Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor. 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. 48 V mildhybridsystem. Dubbelturbo. Kompression 8,6:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 550 hk (405 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 700 Nm mellan 2 200–5 000 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 10 tum, bak 11,5, däck fram 285 40 R22, bak 325/35 R22.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 306, längd 504, bredd 200, höjd 168, spårvidd f/b 170/167. Markfrigång 19–23,5. Tjänstevikt 2 245, maxlast 775, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 638 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 291 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 2,32 l/mil, extra hög 1,34 l/mil, hög 1,20 l/mil, medium 1,36 l/mil, blandad körning 1,43 l/mil. CO2 323 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år, lack –, assistans –.

Skatt: 30 116 kronor per år de första tre åren. Därefter 5 024 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne Turbo
550 hk räcker för att ta Porschen till 100 km/h på 4,1 sekunder. Ett rymligare och mer uppdaterat alternativ.
Pris: 1 515 000 kronor.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Samma motor som i DBX, men 622 hk plus 22 hk från mildhybridsystemet ger en annan kick.
Pris: 1 408 000 kronor.