Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Med laddsladd blir skatteförhållandena helt annorlunda för Audi Q3.
Med laddsladd blir skatteförhållandena helt annorlunda för Audi Q3.
Med laddsladd blir skatteförhållandena helt annorlunda för Audi Q3.
Med laddsladd blir skatteförhållandena helt annorlunda för Audi Q3. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Audi Q3 Sportback 45 TFSI e

Audi gör Q3 laddbar med hjälp av standarddelar från Volkswagens lagerhyllor. Ska det räcka för att väcka nytt intresse för modellen?

Laddsladden är urdragen, bilen startredo. Räckviddsmätaren visar att jag har 43 kilometer att köra på el, inte riktigt lika mycket som Audi anger att bilen ska klara enligt den europeiska körcykeln WLTP. Förmodligen är bilen inställd på att få rulla hårdare än den skulle ha gjort i WLTP-cykeln, efter att ha handskats med diverse motorjournalister.
På EV-läget viskar sig bilen iväg, allt som hörs är ett knaster från däcken och Star Wars-ljudet som ska varna fotgängare för den tysta elbilsframfarten. För Audi Q3 är laddmöjligheten ny och erbjuds både i den vanliga Q3-karossen och, som här, i Sportback-utförande med sluttande bakruta för 31 900 kronor extra.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.