Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Hal form. Det syns när Audi Q4 Sportback kommer susande.
Hal form. Det syns när Audi Q4 Sportback kommer susande.
Hal form. Det syns när Audi Q4 Sportback kommer susande.
Hal form. Det syns när Audi Q4 Sportback kommer susande. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Nästan ett år efter lansering provkör vi värstingvarianten av Audi Q4 e-tron: Sportback med starkaste motorn. Är den större prislappen i kombination med det reducerade utrymmet värt det?

För snart ett år sedan provkördes Audis första MEB-elbil, Q4 e-tron. Den var sist ut i familjen, då kusinerna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq lanserades före. Audi-entusiasterna var nog inte särskilt ledsna eftersom det konstaterades att Q4 e-tron upplevs lyxigare än de andra familjemedlemmarna.
Både Volkswagen, Skoda och Audi har valt att erbjuda sportigare versioner av sina elbilar och tidigare i år provkörde vi Skoda Enyaq Coupé RS iV. Nu har vi även satt tänderna i kusinen Q4 Sportback e-tron, med liknande egenskaper. Det vill säga sluttande tak som stjäl lite av bagageutrymmet och lite vassare köregenskaper.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.