Provkörning av Audi Q8 Sportback e-tron 55 quattro
Efter fem år av gnäll om kort räckvidd möter Audi kritiken med större batteri och snålare elmotor. Har superladdaren e-tron från Audi blivit den perfekta elbilen?
Audi e-tron var en av de första modellerna som utmanade Tesla när den lanserades 2018. Audis lyxsuv visade tydligt – och gör det fortfarande – att tyskarna kan det där med detaljkvalitet. Kalla det ”fingerspitzgefühl”.
Men det var en annan detalj som vi hakade upp oss på för fem år sedan. Tyvärr den kanske mest avgörande egenskapen för en elbil. Vi talar om räckvidden. I WLTP-testet mäktade den grandiosa elsuven från Audi med 34 mil!
Det osar inte direkt ”Vorsprung durch Technik” om de siffrorna. Problemet var törsten, Audis lyxsuv var helt enkelt svår på el.
Nu ger Audi svar på tal.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se