Provkörning av Audi R8 V10 Spyder
Den skandalomsusade författarinnan Françoise Sagan sammanfattade fördelarna med en välfylld plånbok på följande sätt: ”Jag gråter hellre i en Rolls-Royce än i en Volkswagen.” Hon hade förstås fel, men visste ju inte bättre. Hon menade självklart Audi R8 Spyder, inte Rolls.
Första intrycket #181
Posör eller racer? Bestäm själv. Kompetent på racerbanan. Nedcabbad får den Ferrari och Lamborghini att se lite bleka ut.
Den takkapade, röda ärtan är nog bilvärldens mesta showstopper i dag och en bil många skulle vilja gråta i.
Men själv har jag svårt att få till tårarna.
Supersportbilen R8 har nämligen genomgått en allt igenom lyckad takkapning.
Den utsträckta motorhuven bakom sittbrunnen – R8 är ju en mittmotorbil – har fulländat formen. Håller du inte med mig beror det helt enkelt på att du inte har sett bilen i verkligheten.
Torkan i tårkanalerna beror också på att provkörningen äger rum på Franska rivieran, för dagen soligt och vårvarmt.
Bilarna hämtar vi upp redan på flygplatsen i Nice.
Normalt brukar vi reportrar få utstå långrandiga, mer eller mindre förutsägbara ordmassor av tillverkarens PR-generaler – …dynamisk design … föryngrar varumärket … körglädje ... – innan själva provkörningen tar vid.
Men Audis produktspecialist Josef Schlossmacher vet bättre än så när R8 Spyder står på menyn. Han säger egentligen bara ”här är nycklarna” – på svenska dessutom, han har ett otroligt språköra och har lärt sig flytande svenska, utan någon egentlig anledning.
I dag delar jag bil med Jacques Wallmer, Dagens Nyheters otroligt skäggige motorredaktör. Vi bestämmer oss med en gång för att strunta i tillverkarens väganvisningar och i stället ge järnet på motorvägen mot Toulon.
Inte heller nu får jag till några tårar. Det är tvärtom infantilt roligt att gasa sig genom växlarna och lyssna på R8-tenoren. Synd bara att nöjet är så kortvarigt. Med gasen i botten har V10-motorn på 525 hästkrafter bara tålamod ett par sekunder med varje växel. Jag når 200 km/h på drygt tolv sekunder och då har jag ändå bara hunnit skicka in fyra av sex växlar. Toppfarten är osannolika 313 km/h.
Den fyrhjulsdrivna bilen känns enormt stabil. Som standard har R8 Spyder ställbara stötdämpare. I sportläget är bilen både kompromiss- och komfortlös.
Det fungerar på motorväg, men på alla andra vägar är det alldeles för stötigt.
En öppen R8 gör sig självklart bäst i St Tropez, home of celebrities, men avståndet och köerna dit gör att vi väljer att svänga ned mot Saint-Raphaël.
Jacques och jag och R8 tar den slingriga kustvägen österut.
Självklart kör vi nedcabbat och en viss blåst kan märkas i kupén. Jacques gigantiska skägg fladdrar i kupén vilket gör mig orolig. Hur mycket ser han av vägen egentligen?
Jag löser problemet med windstoppern och den upphissbara bakrutan, det minskar turbulensen. Men stora, fyrsitsiga ”cabbar” ger mer kuvöskänsla än R8. Jag misstänker att det beror på avsaknaden av bakre sidorutor.
Med suffletten på är bilen riktigt tyst. Den lilla bakrutan kan skickas ned även med suffletten uppfälld om man vill lyssna av motorljudet.
Kustvägen är kurvig och det blir en del växlande. Den kromade växelkulissen är visserligen enormt snygg, men jag upplever inte växellägena som lika lättmanövrerad som i en vanlig Audi-låda. Kulissen ger också en slags mekanisk kärvhet. Å andra sidan är automatlådan för 73 000 kronor ingen riktig höjdare. Det är en automatiserad robotlåda som växlar med viss tvekan. DSG-lådorna med dubbelkoppling är betydligt bättre.
Efter några mil rullar vi ner mot bebyggelsen i filmfestivalernas Cannes. Och det är nu R8 Spyder visar sina verkliga kvaliteter. Som blickfångare. I en stad där Mercedes SL är lika upphetsande som fjolårets Saab 9-5 förmår Audi R8 Spyder att framkalla uppståndelse överallt.
Det fina i kråksången är att folk
verkar glada, inte avundsjuka. Sopbilsåkaren stannar till och ropar från sin hytt ”Ska vi byta?” och skrattar.
Kanske är Audi-ringarna i fronten lite avväpnande. I bästa fall dröjer det några veckor innan någon jämnar ut inkomstskillnaderna genom att dra en nyckel genom lacken. Audis PR-bataljon är med oss på kvällen och det blir självklart mycket bilprat. Med en prislapp på drygt 1,56 miljoner kronor konkurrerar Audi för första gången med riktiga eliten. Ferrari, Lamborghini och Aston Martin.
Jag frågar Josef Schlossmacher om det är fördel eller en nackdel för en supersportbil att det står Audi i registreringsbeviset. Josef trodde att det var en fördel.
– Våra kunder vill ha en sportbil som de också kan ta till affären. R8 är lika enkel och bekväm att köra som en vanlig bil. Försäljningen talar sitt tydliga språk. R8 har sålts i 14 000 exemplar sedan starten för knappt tre år sedan, svarar Josef Schlossmacher.
”Lika bra på racerbanan som till vardags” är för övrigt något vi hör mer än en gång. Den nya cabrioletmodellen kommer definitivt att klara dubbelspelet med glans – vem skulle inte vilja ta en sväng till ICA och slänga in ett kilo potatis i bagageutrymmet och samtidigt gråta en skvätt?
Eller blev det konstigt nu?
Audi R8 V10 Spyder
Pris
1 560 100 kronor (automat 1 633 400 kronor).
Motor
Bensin. Mittmonterad V10,
2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 5 204 cm3. Max effekt 525 hk (386 kW) vid 8 000 r/min, max vridmoment 530 Nm vid 6 500 r/min.
Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Individuell hjulupphängning.
Styrning
Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Fram fälg 8,5 tum, däck 235/35-19, bak fälg 11 tum, däck 295/30-19.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 443, bredd 190, höjd 124, spårvidd f/b 164/160. Tjänstevikt 1 815, maxlast ca 210, max släpvikt 0. Tank 80 liter.
Fartresurser*
Toppfart 313 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,1 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Automat: Stad 2,09, landsväg 0,99, blandad körning 1,39 l/mil. CO2 332 gram.
Skatt
3 840 kronor per år.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se