Modellnamnet blir olyckligt på franska där étron betyder skit. RS e-tron GT är allt annat än skit. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Audi RS e-tron GT

Ibland blir det tydligt vad omställningen till el kan göra. Med RS e-tron GT har Audi Sport GmbH inte bara doppat första tån i elbilssegmentet, de har också råkat bygga den starkaste och snabbaste RS-modellen hittills.

Det mullrar förtroendeingivande när tändningen slås på och bilen står på tomgång. Men vad är det som låter? Det finns ju ingen stor V8 och inget grovkalibrigt avgassystem. Ändå låter det precis som om något väldigt stort och starkt står på tomgång en bit bort. Lite avlägset men ändå i högsta grad närvarande.
Ljudet har ett namn. E-tron Sport Sound. Det kommer från en högtalare under bagageutrymmet och två mindre högtalare inne i bilen. Ljudet ingår i standardutrustningen på nya Audi RS e-tron GT och blir ännu kraftigare om man byter till körprofilen som kallas Dynamic. Det kan tyckas löjligt att elbilar ska avge ljud som påminner om stora bensinmotorer, men det är lätt att glömma den tanken när man sitter i RS e-tron GT. Det låter ju så läckert!

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill