Provkörning av Audi RS e-tron GT
Förhandsvisningar av nya bilmodeller kan lätt urvattna nyhetsvärdet och aha-faktorn uteblir. Men i fallet med nya Audi RS e-tron GT är tjuvkikande bara till godo, som en välsmakande aptitretare. Baserad på Porsche Taycan-teknik är e-tron GT inget annat än en ny dimension för märket från Ingolstadt.
Förra året gick startskottet för Audis våg av elektrifiering. Först ut var den Q7-stora elsuven e-tron som snart kompletterades med Sportback-avslut med lite snitsigare utseende. Nu är det dags för Audis nästa steg in i e-världen.
RS e-tron GT är den vassaste versionen av kommande e-tron GT, som enkelt uttryckt är Porsche Taycan i Audi-dress. Men givetvis är det något mer komplicerat än så. Tack och lov. Plattformen J1 utvecklades huvudsakligen av Porsche när övriga märken inom VW-koncernen var fullt sysselsatta med VW ID-teknik, TDI-skandaler och självkörningssystematik. För knappt tre år sedan klev Audi in i plattformutformningen, påhejad av enhetligt beslut angående slutdesignen. Formgeneralen Marc Lichte och hans designteam lyckades på första försöket, något som är ovanligt i branschen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se