Här sitter en familjefar med en familjebil där hornen växer. Familjeracerbilen.

Provkörning av Audi RS3 Sportback

Jag närmar mig hårnålen efter rakan i hög fart. Blippar till vänster växelpaddel och det brakar till från avgasröret samtidigt som en lägre växel blixtsnabbt hamnar i läge. Siktar mot apex och framvagnen håller i. Ger full gas och bakvagnen sätter sig samtidigt som den hasar ut en bit. Den här familjen har tydligen bråttom.

Får pressmaterialet på flyget ner. Skummar igenom uppgifterna och blicken fastnar på däckdimensionerna. Standard är 235/35 R19 fram och bak. Inget konstigt alls. Men tillvalet med 255/30 R19 fram är onekligen udda. Bredare däck fram än bak! Det måste vara tryckfel. Väl på plats springer jag fram och kollar. Nej, det stämmer. Alla pressbilarna är utrustade med bredare däck fram än bak. Och anledningen visar sig framför allt när bilarna pressas på Autodromo di Vallelunga med sina skarpa kurvor. Men innan vi kommer dit är det blandade vägar från flygplatsen i Rom, en del sämre än svenska, somliga bättre. Smala vindlande vägar och breda, raka Autopistan. Audi RS3 sköter sig på alla underlag även om fjädringen är hård. Som sig bör, med en effekt på 367 hästkrafter och 465 Newtonmeter ur den 2,5 liter, superkompakta (49 centimeter) femcylindriga motorn. Knappt längre än en fyrcylindrig maskin.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill