Provkörning av Audi RS5 Sportback Competition Plus Package
Premium Sent omsider utrustar Audi sina värstingar RS4 och RS5 med ett paket som ska ge mer körglädje. Men Performance Plus betyder inte att effekten är högre.
Den höga gallergrinden med texten Ascari glider långsamt och tungt åt sidan och några meter längre fram möts jag av tre uniformerade vakter som efter en kontroll vinkar mig vidare. Golfbaneliknande gräsmattor omger en av de mest uppskattade banorna i Europa och bakom ratten i Audi RS5 Sportback Competition Plus ger jag mig i kast med de bankade kurvorna.
RS5 känns rapp vid instyrning och niger eller dyker inte lika mycket som vanligt men på en sådan pass slät bana som Ascari upplevs den lite för mjuk och svajig. Trots att det stora numret med Competition Plus är just stötdämpningen. Det kan visserligen förklaras av att bilen jag kör har inställningen som Audi kallar för Nordschleife. Nürburgrings nordslinga är nämligen avsevärt mycket ojämnare och skumpigare än där vi befinner oss idag. Och där kommer säkert denna inställning till sin rätt, en sån bana kräver en viss följsamhet hos bilen.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se