Provkörning av Audi TT
Audi TT har fått en ansiktslyftning bara fyra år efter den senaste modellväxlingen. Ingreppet är gjort med lätt hand, och det gillar vi.
Första intrycket #191
Audi TT känns fortfarande unik, tack vare den tidlösa designen. Vi applåderar Audis beslut att bara göra minimala förändringar när TT får en facelift.
Audi stod uppenbarligen inför ett svårlöst dilemma när man skulle föryngra TT-modellen med en ansiktslyftning. Ändringarna ska ju helst var så tydliga så att kunden och hans grannar ser att det är en ny bil. Men TT-profilen är en klassiker och generation II från 2006 hade sträckt designen så långt det gick. Årets så kallade "facelift" bidde till slut en tummetott. Dimljusen har fått kromringar, luftintagen i fronten är något större. Interiören sägs också vara omgjord, men jag får titta länge innan jag hittar ingreppen: Ringar kring klimatreglagen och blankare plastdetaljer.
En viktigare nyhet hittar vi däremot under huven. Det 211 hästkrafter starka utgåvan av tvålitersturbon som vi känner igen från en hord av Volkwagen-produkter har hittat ner i TT. Motorn passar storleken och vikten utmärkt. TT är lättviktsbyggd i aluminium, och coupémodellen har en kaross som väger in på blott 206 kilo. Totalt står tjänsteviktsvågen på 1 365 kilo för coupémodellen. Med den sexstegade automatlådan accelererar TT 2,0 TFSI till 100 km/h på sex sekunder blankt, med fyrhulsdrift klockar vi sprinten på 5,6 sekunder! Det är siffror som ligger snubblande nära supersportbilar.
En ny ventilteknik gör att bränsleförbrukningen har minskat en deciliter per mil, även en sportbil ska ju vara grön i dag.
Personligen gillar jag den egenartade designen. Audi står upp för sufflettkonsten, bara det är ju värt en applåd i dag.
Audi TT
Pris
372 800 kronor (roadster), 347 700 kronor (coupé).
Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6.
Borrning/slag
82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 4 300-6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 600-4 200 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/55-16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 419, bredd 184, höjd 136, spårvidd f/b 157/156. Tjänstevikt ca 1 410, maxlast ca 205. Tank 55 liter.
Bagagevolym (VDA-liter)
250 liter
Fartresurser*
Toppfart 242 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,2 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,9, landsväg 0,54, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 156 g/km.
Garantier
2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 3 års lack, 12 års rost.
Skatt
1 200 kr
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se