Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Provkörning av Audi TT 2,0 TDIProvkörning av Audi TT 2,0 TDIProvkörning av Audi TT 2,0 TDI
Provkörning av Audi TT 2,0 TDI

Provkörning av Audi TT 2,0 TDI

Dieselmotor i bil med sportbilskaross! Otänkbart för några år sedan men Audi TT 2,0 TDI förenar de båda ytterligheterna på ett lyckat sätt.

Första intrycket #309

Underbart trevlig dieselmotor som sätter bra fart på Audi TT och samtidigt håller bränsle­förbrukningen på ett minimum.

Med en tvåliters dieselmotor under motorhuven på Audi TT får vi något så konstigt som en bränslesnål bil med körgläjde och temperament. Motorn är på 170 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 350 Newtonmeter. Det gör TT 2,0 TDI kapabel att accelerera från 0–100 km/h på 7,5 sekunder. Toppfarten uppnås vid 226 km/h.

Motsvarande siffror för TT Road­ster 2,0 TDI är 7,7 sekunder och 223 km/h. Versionerna kommer samtidigt och de första leveranserna är planerade till augusti i år.

 Samtidigt som det här är en bil med prestanda i GTI-klass klarar den av att leverera detta med en bränsleförbrukning på 0,53 liter per mil vid blandad körning. Det är imponerande!

 Och vi blir lika förbluffade över hur Audis tekniker har lyckats få motorn så trevlig att köra – och att lyssna till. Tyskarna har på något sätt lyckats trolla bort allt vad dieselknatter heter. Motorn låter som en bensinare men har förstås dieselmotorns härliga karaktär med massor av kraft från lågt varvtal. 

 Det tillgängliga vridmomentet på 350 Nm kliver in i handlingen redan vid låga 1 750 r/min och håller i sig till 2 500 r/min.

 Audi TT TDI säljs bara med sexväxlad manuell låda och quattro är standard. Vettigt med tanke på det väl tilltagna vridmomentet.

 Som tillval finns Audi magnetic ride som förändrar dämparkaraktären beroende på körsätt. Även om detta sker automatiskt är det möjligt att själv välja mellan programmen Normal och Sport.

 Kombinationen dieselmotor och tvådörrars sportbil är en ovanlig syn i bilvärlden. Audi TT 2,0 TDI har egentligen bara en konkurrent, nämligen Alfa Brera 2,4 JTD med 210 hästar. Den säljs inte i Sverige.

 Audi TT med dieselmotor kommer samtidigt både i täckt och öppet utförande. Säljstart i augusti. Coupén blir din för 355 700 kronor och vill du köra öppet får du punga ut med 380 800 kronor.

audi TT 2,0 TDI

Pris

355 700 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPehrson) med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 418, bredd 184, höjd 135, spårvidd f/b 157/156. Tjänstevikt ca 1 440, maxlast ca 290, max släpvikt 0. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 226 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning/skatt*

Stad 0,70, landsväg 0,43, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 139 g/km. Skatt

2 977 kronor.

* Enligt tillverkaren.