Lyx på bana. Bentley med Speed som efternamn funkar som racerbil – också. Foto: Bentley

Provkörning av Bentley Continental GT Speed

Säg Bentley och de flesta av oss tänker på stora, lyxiga bilar med bra komfort och mullrande motorer. Men lägg till S eller Speed och din Bentley förvandlas till något helt annat. Något snabbare och mycket sportigare utan att för den skull tappa bort lyxen på vägen.

Jag befinner mig i Italien och har precis anlänt till ­racerbanan Vallelunga där en Bentley Continental GT Speed med W12-motor på sex liter och 650 hästkrafter står och väntar på mig. Ett gäng italienska instruktörer står redo att guida mig runt banan, först några snälla varv i körläge Comfort och sen full satsning i läge Sport.
GT Speed har flera olika system som ska förbättra stabiliteten men också ­körbarheten i Sport-läget. En antirollfunktion drivs av ett 48-voltsystem och för första gången i Continental-serien ser vi fyrhjulsstyrning. Bentley har passat på att utveckla fyrhjulsstyrningen som vanligtvis fungerar så att bakhjulen styr med framhjulen i låga farter, för att göra bilen smidigare på till exempel en parkeringsplats, men aningen emot för att stabilisera bilen i kurvorna. På GT Speed styr bakhjulen med framhjulen in i kurvorna för att sedan styra emot. Därmed förbättras framför allt ingången i kurvan jämfört med konventionell fyrhjulsstyrning. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill