Provkörning av Bentley Continental GT Speed
Jag befinner mig i Italien och har precis anlänt till racerbanan Vallelunga där en Bentley Continental GT Speed med W12-motor på sex liter och 650 hästkrafter står och väntar på mig. Ett gäng italienska instruktörer står redo att guida mig runt banan, först några snälla varv i körläge Comfort och sen full satsning i läge Sport.
GT Speed har flera olika system som ska förbättra stabiliteten men också körbarheten i Sport-läget. En antirollfunktion drivs av ett 48-voltsystem och för första gången i Continental-serien ser vi fyrhjulsstyrning. Bentley har passat på att utveckla fyrhjulsstyrningen som vanligtvis fungerar så att bakhjulen styr med framhjulen i låga farter, för att göra bilen smidigare på till exempel en parkeringsplats, men aningen emot för att stabilisera bilen i kurvorna. På GT Speed styr bakhjulen med framhjulen in i kurvorna för att sedan styra emot. Därmed förbättras framför allt ingången i kurvan jämfört med konventionell fyrhjulsstyrning.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se