Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Bentley Continental GT V8

Vissa ränder går aldrig ur, som exempelvis att en Bentley ska ha åttacylindrig motor. Monstruösa W12-motorer är ett modernt påfund som följde med ­Volkswagenuppköpet 1998. Nu kommer slanka Continental GT med V8-motor, som sig bör, om än med vissa tyskgener.

Det här är nytt!

V8.

Fyraliters vinkelåtta med dubbelturbo ger Continental GT något nättare fotarbete, effektförlusten jämfört med 6,0 W12 uppfattas som knapp.

20.

Hua! Som standard har instegs-GT V8 endast ”små” 20-tums fälgar, men det går givetvis att köpa på sig större dimensioner.

Convertible.

Självfallet finns även GT V8 som öppen cabriolet (GTC). Pristillägget är i sammanhanget saltade 230 000 kronor.

MSB.

Plattformstekniken är i grunden tyskkonstruerad men Bentley Motors Ltd. hävdar att deras eget nytänkande står för hela 82 procent.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill