Provkörning av Bentley Continental GT V8
Vissa ränder går aldrig ur, som exempelvis att en Bentley ska ha åttacylindrig motor. Monstruösa W12-motorer är ett modernt påfund som följde med Volkswagenuppköpet 1998. Nu kommer slanka Continental GT med V8-motor, som sig bör, om än med vissa tyskgener.
Det här är nytt!
V8.
Fyraliters vinkelåtta med dubbelturbo ger Continental GT något nättare fotarbete, effektförlusten jämfört med 6,0 W12 uppfattas som knapp.
20.
Hua! Som standard har instegs-GT V8 endast ”små” 20-tums fälgar, men det går givetvis att köpa på sig större dimensioner.
Convertible.
Självfallet finns även GT V8 som öppen cabriolet (GTC). Pristillägget är i sammanhanget saltade 230 000 kronor.
MSB.
Plattformstekniken är i grunden tyskkonstruerad men Bentley Motors Ltd. hävdar att deras eget nytänkande står för hela 82 procent.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se