Provkörning av Birò Big Bolt Limited Edition
Är Estrima Biro Bolt svaret på frågan ingen ställde – eller det perfekta transportmedlet för pendlaren i ur och skur? Vi tar reda på om den italienska lilla mopedbilen har ett existensberättigande.
Patrik ögnar den korta skapelsen upp och ner. ”Vad ska man med den där till?”
Framför hans sökare, genom hans långa linser, har det mesta passerat. Både sportbilar och trampcyklar. Han imponeras inte längre av något men det är inte hans fel, det är en arbetsskada. Trots det, frågan är berättigad.
Det är en mobilitetslösning, försöker jag och hör själv hur krystat det låtar.
Estrima Birò mäter inte mer än 174 centimeter, de själva säger att det är det kortaste eldrivna fyrhjuliga fordonet på marknaden. Men om den har ett existensberättigande måste vi helt enkelt ta reda på.
Priserna är vid första anblick höga. I billigaste utförande utan dörrar kostar Birò från 115 000 kronor och klassas då som EU-moped klass 1 med en max hastighet på 45 km/h. Men priserna är likvärdiga med de populära mopedbilarna från Aixam och Ligier med förbränningsmotor, och ska någon av fransmännen drivas på el klättrar priset med lätthet över 200 000 kronor.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se