1 AV 4
Kanske bäst som strandbil ändå? Bara att montera av dörrarna och låta höstvinden fläkta.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Visst går det utan problem att åka och handla några matkassar...
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
...eller smita in bland två törstande dieselsuvar innan mötet. Att hitta parkering är busenkelt.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Ptja, några färgdunkar går in där bak, men inte mycket mer.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Birò Big Bolt ­Limited Edition

Är Estrima Biro Bolt svaret på frågan ingen ställde – eller det perfekta transportmedlet för pendlaren i ur och skur? Vi tar reda på om den italienska lilla mopedbilen har ett existensberättigande.

Patrik ögnar den korta skapelsen upp och ner. ”Vad ska man med den där till?”
Framför hans sökare, genom hans långa linser, har det mesta passerat. Både sportbilar och trampcyklar. Han imponeras inte längre av något men det är inte hans fel, det är en arbetsskada. Trots det, frågan är berättigad.
Det är en mobilitetslösning, försöker jag och hör själv hur krystat det låtar.
Estrima Birò mäter inte mer än 174 centimeter, de själva säger att det är det kortaste eldrivna fyrhjuliga fordonet på marknaden. Men om den har ett existensberättigande måste vi helt enkelt ta reda på.
Priserna är vid första anblick höga. I billigaste utförande utan dörrar kostar Birò från 115 000 kronor och klassas då som EU-moped klass 1 med en max hastighet på 45 km/h. Men priserna är likvärdiga med de populära mopedbilarna från Aixam och Ligier med förbränningsmotor, och ska någon av fransmännen drivas på el klättrar priset med lätthet över 200 000 kronor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill