Provkörning av BMW 128ti
BMW lanserar en framhjulsdriven VW Golf GTI-konkurrent och återupplivar den gamla beteckningen Turismo Internazionale. Kan nya 128ti stå pall mot den hårda konkurrensen?
Det är tydligt att BMW inte vill att vi ska missa att ti-beteckningen nu minsann är tillbaka då logotypen i rött finns utströsslad lite här och var runt om bilen tillsammans med lika röda plastdetaljer. Insidan går i samma svart/röda-färgtema och jag tar plats i sportstolarna vars mönster andas 1980-tal.
Det är lätt att hitta en bra körposition även om jag får pumpa med reglagen utan elektrisk hjälp, ratten går att få tillräckligt nära, stolen tillräckligt långt ner och sidostöden är omkramande utan att vara för hårda. Fingret famlar efter en startknapp vid ratten men den lokaliseras snabbt invid växelväljaren. Motorn går igång med ett bestämt orr.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se