Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Röda detaljer signalerar att det rör sig om en sportigare modell, närmare bestämt 128ti.Röda detaljer signalerar att det rör sig om en sportigare modell, närmare bestämt 128ti.Röda detaljer signalerar att det rör sig om en sportigare modell, närmare bestämt 128ti.
Röda detaljer signalerar att det rör sig om en sportigare modell, närmare bestämt 128ti. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av BMW 128ti

Premium BMW lanserar en framhjulsdriven VW Golf GTI-konkurrent och återupplivar den gamla beteckningen Turismo Internazionale. Kan nya 128ti stå pall mot den hårda konkurrensen?

Det är tydligt att BMW inte vill att vi ska missa att ti-beteckningen nu minsann är tillbaka då logotypen i rött finns utströsslad lite här och var runt om bilen tillsammans med lika röda plastdetaljer. Insidan går i samma svart/röda-färgtema och jag tar plats i sportstolarna vars mönster andas 1980-tal.
Det är lätt att hitta en bra körposition även om jag får pumpa med reglagen utan elektrisk hjälp, ratten går att få tillräckligt nära, stolen tillräckligt långt ner och sidostöden är omkramande utan att vara för hårda. Fingret famlar efter en startknapp vid ratten men den lokaliseras snabbt invid växelväljaren. Motorn går igång med ett bestämt orr.