Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av BMW 323i 1979

Anders Johansson slog till och köpte en flång ny BMW 323i hos Förenade Bil i Örebro. Året var 1979. Tiden har gått medan bilen bestått, och den är i princip lika prydlig i dag som då på 1970-talet, när den för första gången rullade ut i billivet.

Som så många andra läser Anders den alldeles utmärkta ruskan Teknikens Värld, och det var i ett test på hösten 1978 som han fick upp ögonen för BMW 323i. Från att tidigare kört VW 1200, som var första bilen, till Volvo P1800 – och när familjen växte, Honda Civic och Honda Accord.
En provkörning senare var både han och BMW 323i såld. Tillvalsutrustning Sportpaket prickades för innehållande lättmetallfälgar, taklucka, sportratt i läder, diffbroms, tonade rutor, stora verktygsfacket i bagageluckan, låsbart handskfack och metalliclack.

Anders och hans bil, som nu bara rullar några hundra sommarmil om året.
Anders och hans bil, som nu bara rullar några hundra sommarmil om året.
Anders och hans bil, som nu bara rullar några hundra sommarmil om året.
Den greppvänliga sportratten ingår i Sportpaketet. Tydliga mätare, knubbig växelspak, mittkonsol vinklad åt vänster. Förarorienterat – utan tjafs.
Den greppvänliga sportratten ingår i Sportpaketet. Tydliga mätare, knubbig växelspak, mittkonsol vinklad åt vänster. Förarorienterat – utan tjafs.
Den greppvänliga sportratten ingår i Sportpaketet. Tydliga mätare, knubbig växelspak, mittkonsol vinklad åt vänster. Förarorienterat – utan tjafs.
Tydligare blir det inte! Notera bränslemätaren som visar antal liter. Precision.
Tydligare blir det inte! Notera bränslemätaren som visar antal liter. Precision.
Tydligare blir det inte! Notera bränslemätaren som visar antal liter. Precision.
Knoppen är extrautrustning i den fyrväxlade och mycket exakta lådan.
Knoppen är extrautrustning i den fyrväxlade och mycket exakta lådan.
Knoppen är extrautrustning i den fyrväxlade och mycket exakta lådan.
Stolarna är sköna även med dagens bakdelar mätt, men nackskydd bak var det ingen som tänkt på. Äh, de skymmer ändå bara bakåtsikten.....
Stolarna är sköna även med dagens bakdelar mätt, men nackskydd bak var det ingen som tänkt på. Äh, de skymmer ändå bara bakåtsikten.....
Stolarna är sköna även med dagens bakdelar mätt, men nackskydd bak var det ingen som tänkt på. Äh, de skymmer ändå bara bakåtsikten.....
1 AV 5
Anders och hans bil, som nu bara rullar några hundra sommarmil om året.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
2 AV 5
Den greppvänliga sportratten ingår i Sportpaketet. Tydliga mätare, knubbig växelspak, mittkonsol vinklad åt vänster. Förarorienterat – utan tjafs.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
3 AV 5
Tydligare blir det inte! Notera bränslemätaren som visar antal liter. Precision.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
4 AV 5
Knoppen är extrautrustning i den fyrväxlade och mycket exakta lådan.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
5 AV 5
Stolarna är sköna även med dagens bakdelar mätt, men nackskydd bak var det ingen som tänkt på. Äh, de skymmer ändå bara bakåtsikten.....
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Testskribent var den smått legendariske Björn Sundfeldt som målade ut en närmast lyrisk text över BMW 323i. Han berömde snärtigheten, piggheten och varvviljan i den raka M20-sexan, den exakta styrningen och de underhållande vägegenskaperna även om fjädringen ansågs vara i mjukaste laget. Att bilen stannade från 100 km/h på blott 46 meter var inget annat än sensationellt och det bästa värde man dittills fått. I dag riktigt uselt.
Undertecknad tar plats vid ratt, spakar och pedaler. Tack Anders, för att du låter mig! Körställningen passar mina 178 centimeter nästan som en handske trots att ratten inte kan justeras.
Mittkonsolen är vinklad mot föraren och de tydliga instrumenten glor uppfordrande tillbaka. Hastighet och varv flankerade av bensinnivå och motortemperatur. Enkelt, tydligt och förarorienterat.

BMW 3-serie E21 fick utstå kritik för att den var sladdbenägen och överstyrd. Framför allt i vinterväglag. Men ärligt talat, är inte det underbara egenskaper i tider när antisladdsystem inte ens går att stänga av längre och bilar går som på räls? För att köra BMW 323i på vintern krävs försiktig gasfot och tungan rätt i mun.
BMW 3-serie E21 fick utstå kritik för att den var sladdbenägen och överstyrd. Framför allt i vinterväglag. Men ärligt talat, är inte det underbara egenskaper i tider när antisladdsystem inte ens går att stänga av längre och bilar går som på räls? För att köra BMW 323i på vintern krävs försiktig gasfot och tungan rätt i mun.
BMW 3-serie E21 fick utstå kritik för att den var sladdbenägen och överstyrd. Framför allt i vinterväglag. Men ärligt talat, är inte det underbara egenskaper i tider när antisladdsystem inte ens går att stänga av längre och bilar går som på räls? För att köra BMW 323i på vintern krävs försiktig gasfot och tungan rätt i mun.
Under huven är det lika prydligt som bilen i övrigt. Snyggt insug i gjuten aluminium i ett välpackat motorrum. Servad enligt bok, vad annars.
Under huven är det lika prydligt som bilen i övrigt. Snyggt insug i gjuten aluminium i ett välpackat motorrum. Servad enligt bok, vad annars.
Under huven är det lika prydligt som bilen i övrigt. Snyggt insug i gjuten aluminium i ett välpackat motorrum. Servad enligt bok, vad annars.
De sanslöst snygga aluminiumfälgarna ingår i Sportpaketet. Synliga hjulbultar som bara äro fyra till antalet och BMW-logotypen som pricken över i.
De sanslöst snygga aluminiumfälgarna ingår i Sportpaketet. Synliga hjulbultar som bara äro fyra till antalet och BMW-logotypen som pricken över i.
De sanslöst snygga aluminiumfälgarna ingår i Sportpaketet. Synliga hjulbultar som bara äro fyra till antalet och BMW-logotypen som pricken över i.
1 AV 3
BMW 3-serie E21 fick utstå kritik för att den var sladdbenägen och överstyrd. Framför allt i vinterväglag. Men ärligt talat, är inte det underbara egenskaper i tider när antisladdsystem inte ens går att stänga av längre och bilar går som på räls? För att köra BMW 323i på vintern krävs försiktig gasfot och tungan rätt i mun.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
2 AV 3
Under huven är det lika prydligt som bilen i övrigt. Snyggt insug i gjuten aluminium i ett välpackat motorrum. Servad enligt bok, vad annars.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
3 AV 3
De sanslöst snygga aluminiumfälgarna ingår i Sportpaketet. Synliga hjulbultar som bara äro fyra till antalet och BMW-logotypen som pricken över i.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Lägger i ettans växel och möter med gas, och känslan är sådär precis som den är i en frisk BMW. Lätt kärv överföring mellan spak, synkringar och kugghjul. En mekanisk känsla men man saknar en femte växel, vilket kom senare. I 110 km/h varvar den fyrväxlade 3400 r/min. Toppfarten är 190 km/h och accelerationen 0-100 km/h enligt testet, är 8,4 sekunder och inte nio som BMW själva anger. 323i var därmed axsnabbare än BMW 528i, Saab 99 Turbo och VW Golf GTI, de bilar man jämförde med.

De stora glasytorna ger fin runtomsikt och bilen känns nätt att framföra.
Fortfarande efter 36 år ett precisionsinstrument, och jag förstår Anders glädje i att ratta den. Kanske lite av samma känsla som på jobbet där han spakade SK50, SK60, A32 Lansen, AJ37 Viggen, och mot slutet av sin yrkeskarriär även några timmar i JAS 39 Gripen. Nej, det var inte Anders som trillade ner på Långholmen i Stockholm 1993.
Nu pensionerad sedan drygt två år, som överste i Flygvapnet. Bilen pensionerades som bruksbil 1995 efter 11500 mil och är sedan dess använd som entusiastbil under sommarhalvåret. Nu står vägmätaren på 13780 mil.
Den är aldrig omlackad frutom baktill efter en påkörningsolycka. Servad regelbundet med oljor, filter, ventiljustering, bromsklossar och kamremsbyte.
Tryckslangarna mellan Bosch K Jetronic-systemet och insprutarna är i någon slags plast. Ett förgängligt material som med tiden blir sprött men som fortfarande finns som reservdel, och nyligen utbytta.
Den guldfärgade lacken gnistrar i den klara höstsolen när vi kör Bogesundsvägen mot Vaxholm. En slingrande väg som gjord för denna första 3-serie. 

Så nätt, så lätt, så rätt. Med den här modellen lossnade det ordentligt för den tyska tillverkaren som än i dag bygger världens kanske mest körglada familjebilar.
Så nätt, så lätt, så rätt. Med den här modellen lossnade det ordentligt för den tyska tillverkaren som än i dag bygger världens kanske mest körglada familjebilar.
Så nätt, så lätt, så rätt. Med den här modellen lossnade det ordentligt för den tyska tillverkaren som än i dag bygger världens kanske mest körglada familjebilar.
Dubbla avgaspipor talar ett tydligt språk. Försök köra om, om du kan.
Dubbla avgaspipor talar ett tydligt språk. Försök köra om, om du kan.
Dubbla avgaspipor talar ett tydligt språk. Försök köra om, om du kan.
Quarz-ur och text på germanska.
Quarz-ur och text på germanska.
Quarz-ur och text på germanska.
Strålkastarrengörare var ett lagkrav. En arm rengör båda ögonen. Fiffigt.
Strålkastarrengörare var ett lagkrav. En arm rengör båda ögonen. Fiffigt.
Strålkastarrengörare var ett lagkrav. En arm rengör båda ögonen. Fiffigt.
1 AV 4
Så nätt, så lätt, så rätt. Med den här modellen lossnade det ordentligt för den tyska tillverkaren som än i dag bygger världens kanske mest körglada familjebilar.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
2 AV 4
Dubbla avgaspipor talar ett tydligt språk. Försök köra om, om du kan.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
3 AV 4
Quarz-ur och text på germanska.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar
4 AV 4
Strålkastarrengörare var ett lagkrav. En arm rengör båda ögonen. Fiffigt.
Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Fram till dess gick BMW GmbH AG själva en slingrande väg och hade många tunga år. Det lättade med föregångaren, den så kallade 02-serien där man mest minns 2002 tii eller Turbo. När 3-serie E21 introducerades 1975 var ”manegen redan krattad” och alla vet hur det gått sedan dess. Att 3-serie alltjämt hr till de mest körglada bilarna i klassen.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 1/2015.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

BMW 323i 1979

Ursprungligt pris inklusive sportpaket (1979): 73 200 kr.

Uppskattat pris (2015): Minst 100 000 kr.

Motor: Bensin, 6-cylindrig längsmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder, Bosch K Jetronik bränsleinsprutning. Cylindervolym 2 315 cm3. Max effekt 143 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.

Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 185/70 HR 13.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 256, längd 440, bredd 162, höjd 137, spårvidd f/b 139/140. Tjänstevikt 1 220, maxlast 350. Tank 58 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 190 km/h.

Bränsleförbrukning: 1,12 liter milen, blandad körning.