Foto: Gudrun Muschalla / BMW

Provkörning av BMW 507

Albrecht von Goertz fick en fullträff när han designade BMW 507. Men för BMW blev det bara förluster.

BMW var inte i bästa skick i början av 1950-talet. Fabriken hade efter kriget skamset fått se kastruller och stekpannor rulla av tillverkningsbanden. Den enda biltillverkningen som skedde ägde rum i fabriken i Eisenach, en stad som hade hamnat i den sovjetiska zonen efter kriget. Där fortsatte det sovjetiska bilbolaget Autovelo att tillverka förkrigsmodellen EMW (BMW) 340 fram till 1953.
För att få snurr på biltillverkningen i München utvecklades lyxbilen BMW 501, ”Barockängeln”. Men kunderna stod inte i kö för att få köpa en bil som såg begagnad ut redan på mässpremiären i Frankfurt i april 1951.
Något måste göras. BMW svar på krisen blev att utveckla två sportiga lyxmodeller, BMW 503 och 507, båda baserade på ovan nämnda BMW 501.
Designern Albrecht von Goertz stod bakom båda modellerna, och båda bilarna presenterades på Frankfurt-salongen i april 1955. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill