Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Uwe Fisher

Provkörning av BMW 520d Touring

BMW 5-serie som sedan har fått pisk av både Volvo S90 och Mercedes E-klass. Nu som kombi, eller Touring som BMW kallar karosstypen, betyder det någon förändring? Vi tar en första puls.

Det här är nytt!

Bantad

Är cirka 100 kg lättare än föregångaren tack vare ny plattform och lättare material.

M-version?

Det kommer visserligen vassare femseriekombi senare men jag tycker mig ana att en riktig M inte är uteslutet.

BMW 5-serie torskade förvisso i sitt första test i Teknikens Värld men det var med marginella siffror som Mercedes E-klass och Volvo S90 var före i mål. I den här divisionen handlar det om så pass fina och duktiga bilar att det bara är detaljer som skiljer dem åt, och förstås prisbilden som kan bli alena avgörande. Nu är det också så att en BMW-man över sin döda kropp skulle snegla på en Audi eller Mercedes, där blir det 5-serie vad som än händer, vad som än skrivs.

Men för er som till äventyrs inte har BMW-loggan tattad i pannan eller på armen så ska ni nu få veta att nya BMW 5-serie Touring (G31)är ett stycke fin bil, in i detalj. Det är kombin som gäller i Sverige, 80 procent av alla BMW 5-serie som säljs är av denna karosstyp. Även i Tyskland dominerar den om än inte lika kraftigt, 60 procent av fem-kunderna väljer kombi. Utanför Europa skiter folk i princip fullständigt i 5-serie kombi. 96 procent stannar på vår kontinent i EU-länderna och det som snart blir Brexit där för övrigt en tredjedel av alla BMW 5-serie som säljs är en kombi.

Det är som förväntat gott om plats för personerna i fram med riktigt bra stolar.

Det som skiljer kombin från en sedan är förstås bakdelen där bakluckan förvandlats till ett stort fyrkantigt bagageutrymme. Här ryms 570 respektive 1 700 liter bagage beroende på om du fällt baksätesryggen eller inte. Det är bara marginellt större än föregångaren som klarade 560-1 670 liter. Last är inte BMW:s stora lust när det handlar om kombi. Mera det att det i alla fall ryms mer än i en sedan och att väldigt många tycker kombin är snyggare än sedanmodellen.

Baksätesryggen är i konfigurationen 20/40/20 vilket det borde vara spöstraff på att inte använda och de fälls ner smidigt med knapp längst bak vid luckan. Tyvärr faller de inte helt platt till backen, i alla fall sätet, bak utan lämnar efter sig en svag uppförsbacke. Lastnät och insynsskydd finns och när man inte vill använda dem så passar de utmärkt i formgjutna fack under en lucka i lastgolvet. Smart och smidigt. Hur många insynsskydd står egentligen i garage runt om i Sverige bara för att föraren inte kan ”göra sig av med dem” under resa?

Inte marknadens största, men ett av de snyggare, bagageutrymmena. Foto: Uwe Fisher

Alla touringversioner av BMW 3-och 5-serie har finessen öppningsbar bakruta vilket är smidigt när man bara ska hiva in en matkasse eller mindre bag där bak. Några andra biltillverkare har använt sig av denna uppfinning, men förvånansvärt få. Bagageutrymmet i 5-serie är snyggt klätt med raka väggar och rails i golvet i vilka det sitter rejäla lastöglor. Det hela ser så aptitligt ut att man inte skulle vilja kasta in ett par leriga stövlar där.

Maxlasten är rejält höjd med drygt 100 kg till 730 kg i detta fall, mer eller mindre i andra utföranden. Anledningen till att maxlasten kunnat höjas så pass rejält är flera. Dels använder sig nya 5-serie av en annan plattform som är lättare (byggd i höghållfasthetsstål, aluminium och kolfiber) än den förra och även karossen har blivit lättare. Bakluckan är till exempel nu av aluminium i stället för plåt och enbart med detta har 4,5 kg sparats. Plattformen 35up (3 to 5 and up), som den först kallades, kommer att användas även i nya 3-serien liksom 6- och 7-serien liksom X3, X4, X5, X6 och X7 och som vi förstår det även i kommande Rolls Royce-modeller. Numera har den det tristare namnet CLAR vilket är en förkortning av Cluster Architecture.

3 frågor

Claus-Otto Griebel – projektledare 5-serie Touring.

Jag vet att ni ser Mercedes E-klass och Audi A6 som huvudkonkurrenter. Volvo V90 då?

– Volvo V90 är en bra bil som absolut konkurrerar med oss även i Tyskland. Inte i volym men om andelar på marknaden.

Ni är mindre vad gäller lastutrymme än E-klass. Medvetet val eller?

– Det har alltid varit så av hävd men jag tycker att vi närmat oss. Behöver man verkligen all den volym E-klass erbjuder?

Får vi se en äkta M-version av denna generation 5-serie Touring?

– Det är inget vi diskuterar publikt men vi släpper senare M550i xDrive ipå 462 hästar, det kanske räcker till?

En annan orsak till lastökningen är att samtliga BMW 5-serie kombi har självjusterande luftfjädring som standardutrustning. Ja, det är alldeles sant men BMW har nog lagt på det i baspriset i alla fall ska du se. Med luftfjädring är det fullt tänkbart att kombin blir den allra mest körvänliga i femserien då övriga bilar bara får tillgång till stålfjädring även om dessa förvisso bjuder på goda köregenskaper också.

Det är som förväntat gott om plats för personerna i fram med riktigt bra stolar. Bak är det trevligt för två på ytterplatserna som har gott om plats för ben och huvud. En eventuell stackare i mitten får skreva över en stor kardantunnel eller sitta med höjda knän hela resan. Inget av alternativen känns njutbara. BMW hävdar att tre barnstolar får plats bak och har även visat det på bild. Men ISO-fästen finns bara på de två ytterplatserna. Onekligen lite sniket. Men så gör ”alla” biltillverkare.

BMW 520d är vad som kommer att utgöra stommen av de nya 5-serie kombi du ser på vägen. Och varför inte, det är en väl fungerande motor som tillsammans med den 8-växlade automatlådan Steptronic (+ 22 000 kr) utgör en fulländad enhet. Jag fick även tillfälle att köra den motor­starkare 530d och visst väcker den sexcylindriga motorn ett habegär och passar liksom bättre in i bilen. Men 96 000 kronor mer är det helt enkelt inte värt. Övriga modeller och priser ser du i listan nedan.

Det är i alla fall ett fint stycke kombi BMW fått till och det ska bli väldigt intressant att se vad den har att ge på svenska vägar mot andra tyska bilar och inte minst en svensk. Samma datum (9 maj) som jag körde bilen i trakterna av München avslutades andra världskriget 1945. Tyskarna kapitulerade. De har rest sig sedan dess, om än på helt andra fronter. Striden kommer att bli hård.

Modeller och priser

BMW 530i Touring

R4 2,0 liter bensin, 252 hk, 350 Nm, 0,58 l/mil, 133 g/km, 0-100 km/h 6,5 s. Pris: 470 900 kronor.

BMW 540i xDrive Touring

R6 3,0 liter bensin, 340 hk, 450 Nm, 0,73 l/mil, 167 g/km, 0-100 km/h 5,1 s. Pris: 552 900 kronor.

BMW 520d Touring

R4 2,0 liter diesel, 190 hk, 400 Nm, 0,45 l/mil, 119 g/km, 0-100 km/h 8,0 s. Pris: 417 900 kronor.

BMW 530d Touring

R6 3,0 liter diesel, 265 hk, 620 Nm, 0,47 l/mil, 124 g/km, 0-100 km/h 5,8 s. Pris: 513 900 kronor.

BMW 530d xDrive Touring

R6 3,0 liter diesel, 265 hk, 620 Nm, 0,53 l/mil, 139 g/km, 0-100 km/h 5,6 s. Pris: 536 900 kronor.

BMW 5-serie Touring som tjänstebil eller som billigare privatköp?

BMW 520d Touring Business Connected heter din nya tjänstebil. Från 380 800 kronor och till en månadskostnad från 2 739 kronor (Skatt 50 procent av förmånsvärdet). Under 8,5 prisbasbelopp. Då ingår 8-växlad automat och bland annat följande extrautrustning: Comfortpaket: Rattvärme, backkamera, 2-zon klimatanläggning, Active Protection vilket är en mängd olika säkerhetssystem. Connected: Navigator, RTTI (aktuell trafiksituation), Concierge service (hitta en restaurang med mera), Bluetooth och parkeringsassistans inkl. backkamera.

För privatpersoner har BMW likt Mercedes sin egen SE-Edition men här heter det BMW 520d Touring Connected Edition. Den ger exakt samma utrustningsnivå som ovan men priset blir då 408 700 kr. Inklusive automatlådan får du utrustning för 64 900 kronor. Naturligtvis jättebra för privatkunden men det är även detta pris som ligger till bas för tjänstebilen och får den tjänstebilsklassad under 8,5 prisbasbelopp.

BMW 520d Touring

Pris

417 000 kronor, första kundleverans juni.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift . 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med spiralfjädring och två undre tvärlänkar och triangellänk. Bak luftfjädring med multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida .

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 298, längd 494, bredd 187, höjd 150, spårvidd f/b 161/163. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 860, maxlast ca 730, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 570-1 700 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 225 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,41 l/mil, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

1 520 kronor per år.

Rivaler

Mercedes E 220d Kombi SE-Edition

Foto: @ Patrik Lindgren

E-klass kombi har större lastutrymme, som alltid jämfört med BMW 5-serie, som undrar om allt detta verkligen behövs…

Pris: 422 900 kronor.

Volvo V90 D4 Aut

Nysvensken har vunnit i test i nästan allt den tagit sig an. Nu kommer en ny utmanare. Står Volvo V90 pall en rond till?

Pris: 373 900 kronor.