Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av BMW 530e xDrive Touring

Premium BMW 5-serie laddhybrid i fyrhjulsdrivet kombiutförande. Ett vinnande koncept – om den hade lanserats 2016.

Sjunde generationen BMW 5-serie, med internkod G30/G31 (sedan- respektive kombikaross), lanserades 2016. Under 2020 fick modellen en mildare uppdatering, nu ska 5-serien hålla till och med 2024 enligt BMW. Milda formmässiga förändringar och några tekniska nyheter – men det är utan tvivel kombinationen av kombi och fyrhjulsdrift till laddhybriden 530e som väcker mest intresse från vår sida. Den tidigare laddhybridversionen fanns bara med sedankaross och bakhjulsdrift, BMW verkade doppa tårna för att se om den där marknaden var något för dem. Nu är 530e xDrive Touring på plats, vi provkör och första delen är kanske den viktigaste – räckviddstest på eldrift. Bilen är laddad till 100 procent när vi rullar ut på sträckan genom Stockholm för vidare färd upp mot Vaxholm. Mätaren indikerar att 530e ska klara 40 kilometer innan laddkapaciteten i det 12,0 kilowattimmar (användbar nettokapacitet 10,4 kWh) stora litiumjonbatteriet är förbrukad. Det låter kort, inte minst då BMW:s WLTP-siffror för modellen säger 48-53 km i räckvidd.