Provkörning av BMW 530e xDrive Touring
Premium BMW 5-serie laddhybrid i fyrhjulsdrivet kombiutförande. Ett vinnande koncept – om den hade lanserats 2016.
Sjunde generationen BMW 5-serie, med internkod G30/G31 (sedan- respektive kombikaross), lanserades 2016. Under 2020 fick modellen en mildare uppdatering, nu ska 5-serien hålla till och med 2024 enligt BMW. Milda formmässiga förändringar och några tekniska nyheter – men det är utan tvivel kombinationen av kombi och fyrhjulsdrift till laddhybriden 530e som väcker mest intresse från vår sida. Den tidigare laddhybridversionen fanns bara med sedankaross och bakhjulsdrift, BMW verkade doppa tårna för att se om den där marknaden var något för dem. Nu är 530e xDrive Touring på plats, vi provkör och första delen är kanske den viktigaste – räckviddstest på eldrift. Bilen är laddad till 100 procent när vi rullar ut på sträckan genom Stockholm för vidare färd upp mot Vaxholm. Mätaren indikerar att 530e ska klara 40 kilometer innan laddkapaciteten i det 12,0 kilowattimmar (användbar nettokapacitet 10,4 kWh) stora litiumjonbatteriet är förbrukad. Det låter kort, inte minst då BMW:s WLTP-siffror för modellen säger 48-53 km i räckvidd.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se