Provkörning av BMW 745i
BMW 745i var världens första turboladdade direktörsracer. Men hur mycket racer är den egentligen? Klassiska Bilar lånar en 745:a från fabrikens museum och gör en kickdown.
Vanliga 7-serien hade debuterat redan 1977 men då med fabrikens raka sexor med insprutning. Störst var 733i på 197 hästkrafter. För att konkurrera med Mercedes V8:or krävdes mer effekt. Det tog ytterligare två års utvecklingsarbete, och 1979 var det dags för 745i – världens första turboladdade lyxbil. En sensation i segmentet.
Lösningen med laddluftkylare och turboaggregat innebar en ordentlig uppryckning till 252 hästkrafter. Basen var fortfarande den 3,2 liter stora raka sexan, vilket betyder att modellbeckningen 745 egentligen var lite av falskspel. Men förmodligen vad som krävdes för att kunna konkurrera med Mercedes 450 SE. Att det blev just 745 beror på att man använde koefficienten 1,4, densamma som användes i Formel 1 för att jämställa turbobilarna med sugmotorkonkurrenter. 3,210 x 1,4 = 4,5!
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se