Alpinas klassiska blå färg passar fint på B4 Gran Coupé. Foto: Roman Raetzke / Alpina

Provkörning av BMW Alpina B4 Gran Coupé

Bröderna Andreas och Florian Bovensiepen berättar om alla problem de haft med att bygga prestandabilar åt BMW under allt tuffare utsläppskrav och hur de till slut bara hade ett alternativ: sälja hela Alpina till BMW. Men med två och ett halvt år kvar tills de lämnar vill de en gång för alla visa vad deras bilar går för.

Vi kör nu bilen som...

... kliver in i stället för M4 Gran Coupé.

... toppar över 300 km/h.

Jan-Erik Berggren

Vi plockar ut Alpina B4 Gran Coupé som russinet ur den snabba kakan.
Möjligheten att få bekanta sig med Alpinas modellprogram kommer lite plötsligt. Och att Alpina-gänget valt den korta, kuperade och lite avlägsna racerbanan Bilster Berg, en knapp timme utanför Paderborn, gör det inte lättare.
Lufthansa krånglar också och ställer in sista delen av resan. Senare har jag fått höra att flyget mellan München och Paderborn är en rutt som Lufthansa ofta ställer in eftersom det är så få som bryr sig. För mig betyder det sent inställda planet att jag tvingas sova på en bänk.
Kanske är det därför som det känns extra skönt att glida ner i sportstolarna som Alpina klätt med sitt eget specialutvalda skinn från Lavalina. Sömmarna är Alpina-design och märket syns tydligt i nackstödet och på en plakett i mittkonsolen.
Jag andas ut några sekunder innan vår instruktör lämnar klartecken för den första raden av bilar att köra ut på krävande Bilster Berg. Att Alpina håller till på en racerbana för att visa upp sitt modellprogram är lite märkligt men vi återkommer till det. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill