Provkörning av BMW i4 M50
Med elmotor byter 4-serie Gran Coupé namn till i4. Trots smäcker coupéprofil har man lyckats trolla in batterier på 84 kWh och motorer på 400 kW.
Faktabladet imponerar. Batteri på 83,9 kWh brutto, netto 80,7 kWh. Allt göms i en väldigt smäcker coupéliknande kaross som är 145 centimeter hög och 4,78 meter lång. Bagageutrymmet lastar 470 liter under halvkombiluckan. Det är bra paketerat. I princip samma lastutrymme och samma plats i kupén som i bensindrivna Gran Coupé. Golvet är bara höjt ”pyttelitet” – ingenjören från BMW som jag talar med måttar några millimeter mellan tumme och pekfinger.
Batteripaketet är bara elva centimeter högt, det hjälper. Jämfört med batterierna i i3 är energitätheten 20 procent högre i de nya battericellerna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se