Eldrivna 4-serie Gran Coupe har ett Cd-värde på 0,24. Frontspoiler och vingar framför hjulen bidrar till att få luften att strömma förbi. Som tillval kan aerodynamiska hjul väljas som förlänger räckvidden med en mil i WLTP. Foto: BMW

Provkörning av BMW i4 M50

Med elmotor byter 4-serie Gran Coupé namn till i4. Trots smäcker coupéprofil har man lyckats trolla in batterier på 84 kWh och motorer på 400 kW.

Faktabladet imponerar. Batteri på 83,9 kWh brutto, netto 80,7 kWh. Allt göms i en väldigt smäcker coupéliknande kaross som är 145 centimeter hög och 4,78 meter lång. Bagageutrymmet lastar 470 liter under halvkombiluckan. Det är bra paketerat. I princip samma lastutrymme och samma plats i kupén som i bensindrivna Gran Coupé. Golvet är bara höjt ”pyttelitet” – ingenjören från BMW som jag talar med måttar några millimeter mellan tumme och pekfinger.
Batteripaketet är bara elva centimeter högt, det hjälper. Jämfört med batterierna i i3 är energitätheten 20 procent högre i de nya battericellerna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill