Provkörning av BMW iX M60
Går det att kombinera bokstäverna i, x och m? BMW tänker i alla fall försöka och först ut är stora elsuven iX i M60-utförande. Effekten är hög, priset likaså.
Det gotländska kalkdammet får alla färger att blekna och smälta ihop, i skymningsljuset är det svårt att se vad som är rött, blått eller grått. Efter att ha tittat nära och noggrant är det dock ingen tvekan om att M-loggan under dammet är svart och kantad av en tunn guldram. Så här brukar inte BMW:s M-loggor se ut.
Och så här brukar inte en M-bil från BMW se ut. Stora och svullna elsuven iX kan med sin storlek och vikt på förhand tyckas dödsdömd att bli sportig. Det gamla Colin Chapman-knepet att ta bort vikt för att få bilen att bli snabbare och roligare är svårt att ta till när man har en 2,7 ton tung eldriven suv som grundmaterial.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se