Provkörning av BMW iX xDrive50
BMW iX är den första modellen i en helt ny, helelektrisk modelloffensiv. Det här är framtiden – och du kan köpa den redan i dag!
Det första som slår mig när jag kör i väg med nya iX är tystnaden. Alla elbilar är förstås tysta, men iX är exceptionellt tyst. Det känns som att åka tåg, i en väldämpad X2000-vagn. Det enda jag hör på motorvägen är dunket från betongskarvarna.
BMW har lyckats sällsynt väl med isoleringen och har dessutom utrustat bilen med skumfyllda däck som rullar extremt tyst. Vindbruset är marginellt, men så är också karossen ovanligt hal. Cd-värdet anges till 0,25.
Jag gillar den tysta framfarten, det här är framtiden. Kanske för bilister i allmänhet, men definitivt för BMW. iX-modellen är den första modellen i en ny offensiv av renodlade elbilar som lanseras 2022-2023.
Det är inte bara tystnaden som talar för iX. Prestandan är i toppklass. Drivlinan med två elmotorer, en för framhjulen och en för bakhjulen, är helt ny för BMW. Systemeffekten är 523 hästkrafter i toppversionen iX xDrive50. Vridmomentet på hela 765 Nm trycker iväg bilen vid minsta gaspåslag. 0-100 km/h klaras på 4,6 sekunder, toppfarten är 200 km/h.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se