Jämfört med de konceptbilar BMW visat har iX3 en rätt vanlig grill. Det tackar vi för. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av BMW iX3

Lite senare än konkurrenterna och betydligt mer anonym än de flesta nya elbilar. BMW smyger ut nya elsuven iX3 i skuggan av en större elbilssatsning. Men varför då? Det här är en bilnyhet som verkligen tål att stå i rampljuset.

Redan för sju år sedan visade BMW upp en ny elbil, byggd på en helt nyutvecklad plattform, med massor av nya fräscha material och nya tekniska lösningar. Sedan dess har modellen i3 både fått ris och ros – men unisont hyllats som en föregångare.
Därför tycks det lite bakvänt när BMW:s konkurrenter kommit ifatt och rullat fram egna nya elbilsplattformar och nya modeller så väljer BMW en försiktigare väg. Nya elbilen iX3 är i praktiken en rejält ombyggd X3 där förbränningsmotor och växellåda bytts ut mot elmotor och ett stort litiumjonbatteri.
BMW väljer alltså samma väg som Volvo med sin XC40 Recharge P8 AWD och till viss del även Mercedes med sin EQC 400 4Matic. Nya iX3 blir extra anonym då BMW mitt under brinnande lanseringsstart också kommunicerar att konceptbilen iNext – med mycket av BMW:s allra senaste teknik – i produktionsfärdigt skick ska heta BMW iX. BMW iX är till storlek och utförande något helt annat än iX3.
Det är synd att BMW på det här sättet tar udden av iX3 redan innan den ens fått chansen att glänsa. Och det förstärker misstanken om att iX3 av någon anledning är 9-12 månader försenad. Sedan spelar det förstås stor roll att BMW kan bygga elbilen på samma produktionslina som bilarna med förbränningsmotor och därmed anpassa produktion efter efterfrågan på bästa sätt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill