En BMW M4, fast det är de tre bokstäverna CSL som gör den stora skillnaden.
1 AV 2
Den smått legendariska bokstavskombinationen pryder åter en modell från BMW
2 AV 2
En BMW M4, fast det är de tre bokstäverna CSL som gör den stora skillnaden.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av BMW M4 CSL

De tre mytomspunna återuppväcks när BMW M fyller 50 år. Vi kör jubileumsversionen M4 CSL, en bil som enligt BMW är skapad för bankörning. Mantorp nästa.

BMW M GmbH fyller 50 år och jubileumsbilen är byggd på BMW M4. Med de tre legendariska, mytomspunna och magiska bokstäverna CSL, som också fyller 50, på bakluckan. Och på stolarna, stolsunderredet, mittkonsolen, bakre torpedväggen, i fronten, på spoilerbladen i fronten, på instegslisterna, på taket och på instrumentpanelen.

BMW är med rätta stolta över sitt arv. När första CSL såg dagens ljus 1972 ledde det i förlängningen till precis det eftersträvade – seger i racingklassen ETCC 1973. Med 3,0 CSL. För tjugo år sedan lanserades E46 M3 CSL, en bil som med sin luftbox i kolfiber gav ifrån sig ett insugsljud som var bortom galet. M3 CSL blev just vad den förtjänade – hyllad och älskad av entusiasterna. Om även M4 CSL kommer att bli det återstår att se, men oddsen talar för det. Bara 1 000 exemplar ska tillverkas, BMW Northern Europe säger att 20-40 bilar kommer till Sverige och de första har levererats. Den kostar 1 780 600 kronor vilket kan jämföras med 958 700 kronor för en bakhjulsdriven M4 Competition. Nästan dubbla priset. Det kräver i alla fall entusiastiska köpare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill